AMSTERDAM – Dit keer waren het niet de leerlingen, maar de leraren die naar school moesten. Op 17 januari organiseerde technologisch onderzoeksinstituut Waag een maakworkshop voor leraren. Tijdens deze workshop leerden leraren hoe ze nieuwe technologie gebruiken in de klas.
Onderwijs
ROC positief over inzet mystery guests
AMSTERDAM – Op het ROC van Amsterdam worden mystery guests ingezet om stagediscriminatie aan te pakken. Dat maakte wethouder Rutger Groot Wassink (Sociale Zaken) deze week bekend. Een goede én noodzakelijke maatregel, vinden stagecoördinatoren van de school. ‘Bedrijven verzoeken mij geregeld: ‘Liever geen studenten met een moeilijke naam, als u begrijpt wat ik bedoel.’
Frustratie regeert tijdens debat tussen leraren en politici
Een zaal, zes politici, veertig onderwijsprofessionals; het lijkt het ultieme recept voor een knetterend debat in De Balie. Maar waar leraren woensdagavond verhalen en visie boden, bleven politici vooral luisterend achter.
Internationale vrijeschool Ouder-Amstel als antwoord op volle wachtlijsten
Bestuursvoorzitter Bart Hurkxkens dient vandaag een aanvraag in om een tweetalige vrije basisschool te stichten in Ouder-Amstel. De school moet soelaas bieden aan de twaalfhonderd ouders die hun kinderen nu niet naar een Amsterdamse vrijeschool kunnen sturen.
Vanuit de collegezaal naar de stembus
Veel jongeren gaan niet naar de stembus en erg positief over de Nederlandse politiek zijn ze niet, blijkt uit onderzoek van I&O Research. Initiatieven als De Stembus 2017 van presentator Tim Hofman proberen jonge mensen enthousiast te krijgen voor het stemmen op 15 maart. Ligt hier ook een taak voor Amsterdamse onderwijsinstellingen?
Universiteiten tegen onderzoek politieke voorkeur wetenschappers
De Vereniging van Universiteiten (VSNU) vindt het “raar” om wetenschappers te vragen naar hun politieke kleur. De vereniging reageerde donderdag op het voorstel van Pieter Duisenberg (VVD) om een onderzoek in te stellen naar de politieke voorkeuren van wetenschappers.
Studenten en medewerkers UvA stemmen voor ingrijpende verandering
De meerderheid van de UvA-medewerkers en -studenten stemde in een referendum voor ingrijpende verandering van het onderwijsmodel. Over wat er dan precies zou moeten veranderen, liepen de meningen echter uiteen. Dat blijkt uit de resultaten van dat referendum die vandaag in CREA gepresenteerd werden door de commissie Democratisering & Decentralisering. De opkomst was echter niet hoog genoeg om de resultaten als representatief te beschouwen.