Taakstraf voor 20-jarige Amsterdammer na betrokkenheid bij oplichting

De rechtbank Amsterdam heeft afgelopen dinsdag de 20-jarige Suleiman T. veroordeeld tot 90 uur taakstraf voor diefstal en witwassen. De zaak was onderdeel van een groter onderzoek naar helpdeskfraude. Eerder werden ook al andere betrokkenen veroordeeld voor vergelijkbare feiten.

De zaak kwam aan het licht nadat enkele ouderen aangifte deden van oplichting. Zij raakten honderden euro’s kwijt door Amsterdamse jongeren die zich voordeden als medewerkers van ING. Via de telefoon zetten de jongeren de slachtoffers aan om toegang te geven tot hun computers waarna hen werd aangeraden hun pinpassen af te geven aan ‘medewerkers van de bank’.

Vrijspraak voor oplichting

Volgens de rechtbank kan worden vastgesteld dat T. pinpassen heeft vervoerd en hiermee geld heeft gepind. Maar dat de man ook betrokken was bij het toegang verschaffen tot de computers van de slachtoffers acht de rechter niet bewezen. Ook kan niet worden vastgesteld dat hij zelf heeft meegewerkt aan de oplichting.

T. geeft aan spijt te hebben van zijn keuzes: ‘Toen ik me realiseerde hoe groot deze zaak werd, zag ik in dat dit niet de toekomst is die ik voor mij zie. Daarom heb ik toen meteen besloten te stoppen met criminele zaken en mijn leven te beteren.’ Hoewel de dader inmiddels begonnen is aan een opleiding en naar eigen zeggen elke dag bij de supermarkt werkt, moet hij van de rechter toch 90 uur taakstraf doen. Daarnaast legt de rechter hem een voorwaardelijke gevangenisstraf op van vijf weken.

Helpdeskfraude

Zogenaamde helpdeskfraude is een populaire manier om geld te verdienen onder criminelen. Zij doen zich voor als medewerkers van een bank of een andere dienst om vervolgens mensen geld afhandig te maken. Banken komen regelmatig met waarschuwingen om geen gevoelige gegevens te delen met medewerkers die ongevraagd bellen.