SNACKWITHBENEFITS maakt plantaardige frituursnacks van groente: ‘Een plek in de muur van de Febo is de ultieme droom’

Ze waren de grote winnaar van de Horecava-Beurs. Voor hun nieuwste product, de Root Rizzler, wonnen Margje Pijpker (32) en Renco Schipper (32) van het bedrijf SNACKWITHBENEFTIS zowel de Sustainability Award als de Public Choice Award. Met de pastinaaksnack – ‘het lekkerste met mayonaise, curry en uitjes’ – hebben Pijpker en Schipper plantaardig goud in handen. Na een welverdiende vakantie ontvangt het koppel, met twee zongebruinde gezichten, me voor een ‘snacksperience’ in hun werkplek in Bos en Lommer, die half-kantoor en half-snackbar is.

Wie een blik op het diepvriesschap van de supermarkt werpt, ziet een groot aanbod van traditionele vleessnacks, of diezelfde snack nagemaakt als vleesvervanger. Dat kan anders, dachten Pijpker en Schipper:  ‘Voor flexitariërs stelt een vleesvervanger eigenlijk bijna altijd teleur. Een vleesvervanger voelt en smaakt toch altijd net niet zoals het origineel.’ Pijpker en Schipper besloten het over een andere boeg te gooien, door juist groentes zo snackbaar mogelijk te maken. En met succes: ‘Zelfs de doorgewinterde carnivoor overtuigen we, juist omdat we geen vleesvervanger maken. Waarom zou je ook? Groentes zijn lekker genoeg.’

‘Zelfs doorgewinterde carnivoren overtuigen we’

Schipper: ‘Al onze snacks worden gemaakt van groentes van lokale boeren die perfect eetbaar zijn, maar die niet geschikt zijn voor verkoop op de markt, door bijvoorbeeld een afwijkende vorm of grootte. Het krokante jasje van de snacks wordt gemaakt van afgekeurde aardappelchips, die we vermalen tot paneermeel.’ Afgelopen jaar alleen al redde SNACKWITHBENEFITS het equivalent van zo’n 35.000 zakken chips.

Healthbenefits

Kun je deze snacks dan helemaal zonder schuldgevoel eten? ‘Laten we eerlijk zijn, het is en blijft een snack’, zegt Pijpker, ‘maar het is wel de meest gezonde snack die je kunt kiezen’. Voor de groentesnacks wordt veel minder zout gebruikt dan voor vlees(vervanger)snacks en de Nutri-Score is vele malen beter.

‘De Root Rizzler is onze eerste fullsize snack’ zegt Pijpker. Rizz is een veelgebruikte term onder de TikTok-generatie. Het is een verbastering van charisma. ‘De Romeinen geloofden dat de pastinaak lust opwekt’, zegt Schipper, ‘Zo zijn we op deze naam gekomen. Het is ook absoluut een snack met veel charisma’.

Één product, één klant

Het begon allemaal tijdens de corona-periode met bloemkoolsnacks en slechts één klant: het terras bij Carré. ‘Op vrijdag haalde mijn vader de bloemkolen op in Andijk, in de kop van Noord-Holland. Diezelfde dag werden ze door ons schoongemaakt en gemarineerd. Dan kwam op zaterdag mijn moeder helpen om alles in het beslag te gooien en af te bakken, zodat we de cauliflowerpower op maandagochtend, voordat we naar onze normale baan gingen, konden afleveren bij Carré’, zegt Schipper. Al snel verkocht het bedrijf wekelijks zo’n honderd kilo aan bloemkoolhapjes op één terras, waarbij ze ongeveer de helft van de omzet van de traditionele bitterbal afpakten. ‘Toen realiseerden we ons: volgens mij hebben we iets beet’, vult Pijpker aan.

Inmiddels heeft het bedrijf naast Pijpker en Schipper drie andere werknemers in dienst. Tenminste, als je de corgi van de eigenaren ‘chief happiness officer’, die dagelijks door het kantoor snuffelt, niet meetelt. De onderneming draait sinds dit jaar winst, wat vertrouwen geeft om verder door te groeien. Ambitie is er dan ook volop. De ultieme droom? ‘Een plekje in de snackmuur van de Febo.’

Tot voor kort lagen de groentesnacks van SNACKWITHBENEFITS nog in de schappen van de Albert Heijn, maar het bedrijf heeft zich bewust teruggetrokken uit de retailmarkt. ‘De klant wist ons te weinig te vinden’, zegt Pijpker. Dat kwam doordat de snacks alleen in de grote Albert Heijns met veel diepvriesschappen te vinden waren, deze liggen veelal aan rand van de stad. De doelgroep, de stedeling die bewust leeft en wat meer te besteden heeft, werd hierdoor te weinig bereikt. Schipper: ‘We focussen ons nu vooral op de horeca en daarmee cateraars en chef-koks, als zij met enthousiasme ons product serveren, komen mensen er vanzelf mee in aanraking’.