Meer zitplaatsen, een betere doorstoom en een directe verbinding naar Londen met de Eurostar. Hoewel er sinds deze week vanaf de nieuwe UK terminal naar de Engelse hoofdstad kan worden gereisd per trein, kiezen de meeste reizigers toch voor een vlucht naar de Engelse hoofdstad. De hoge prijzen van een treinrit en langere reistijd ten opzichte van vliegen zijn volgens treinreizigers de voornaamste reden om de trein links te laten liggen.
Prettigere reis
Door de vernieuwde UK terminal in de Amstelpassage op Amsterdam Centraal kunnen paspoortcontroles daar plaatsvinden, waardoor reizigers niet meer hoeven over te stappen op Brussel onderweg naar Londen. Dit zorgt volgens ProRail voor minder oponthoud tijdens de reis. Ook is er met de vernieuwing van de terminal meer ruimte gekomen voor passagiers aan boord en is er een comfortabelere wachtruimte gemaakt. Waar voorheen drie keer per dag 275 passagiers konden instappen op Amsterdam Centraal, zullen dat er vanaf nu circa 400 per rit zijn. Sinds 15 juni vorig jaar reed de Eurostar niet meer van Amsterdam Centraal, omdat er door verbouwingen op het station geen douanepost op perron vijftien kon worden geplaatst.
Tijdens de opening van de nieuwe terminal vertelde president-directeur van de NS Wouter Koolmees blij te zijn met de verbeterde voorzieningen en het feit dat men weer op een duurzaamheid manier kan reizen vanuit Amsterdam. Zo meent hij dat de 67 vliegtuigen die dagelijks van Amsterdam naar Londen vliegen deels vervangen kunnen worden door de trein.
UK terminal
De entree van de UK terminal bevindt zich aan de centrumzijde van Amsterdam Centraal in de Amstelpassage. De terminal is gemaakt van onder andere milieuvriendelijke materialen, zoals vilten plafonds. Er is, net zoals op een vliegveld, een security check en bagageband aanwezig en er is gratis Wi-Fi en een real-time informatiebord om vertrektijden bij te houden. Ook bevindt er zich een café.
Duurzamer maar ook duurder
Toch weegt het duurzame aspect voor vele treinreizigers niet op tegen de kosten en reistijd van een vlucht. ‘Als ik toch bijna om de hoek van Schiphol woon, ga ik niet meer uitgeven of er langer over doen, puur vanwege het milieu’, zegt Anne Derks (32). Binnenkort vertrekt ze met vriendinnen voor een weekendje in London. ‘Daarnaast rijdt de eerste bus vanuit mijn straat in Zuid via Schiphol naar Centraal wil ik de eerste trein van de dag halen. Om dan niet te vliegen is praktisch gekkenwerk.’

‘Ik kies toch voor mijn portemonnee, ook al geef ik om de planeet’
De gepensioneerde Pieter Beekman (71) uit Noord vindt het jammer dat treintickets zo duur zijn. ‘De nieuwe terminal ziet er veel beter uit dan hiervoor. Net als op een vliegveld eigenlijk. Maar ik ga niet tig keer meer betalen voor een treinrit. Als ik naar London moet, kies ik toch voor mijn portemonnee, ook al geef ik veel om de planeet.’
Kosten en reistijd
Uit onderzoek van NAP Nieuws blijkt dat een treinkaartje tussen Amsterdam en Londen gemiddelde 150% duurder is dan een vliegticket. Zo kost een retourtje met de trein tussen de 114 en 270 euro als je minimaal drie maanden van te voren boekt. Een retourtje via Schiphol kost tussen de 70 en 160 euro. Een treinrit duurt gemiddeld vier uur en vijftien minuten, terwijl het vliegtuig er gemiddeld één uur en tien minuten over doet.

‘No way’ dat ik door al die moeite ga én die dure tickets betaal’
Chiel Bos (28), die net van zijn ICT-baan naar zijn woning in het centrum gaat, ziet zichzelf ‘echt niet via deze terminal naar Londen’ gaan, vanwege deze grote verschillen in kosten en reistijd. ‘No way’ dat ik door al die moeite ga én die dure tickets betaal, als ik buiten schoolvakanties voor 40 euro een retourtje vanaf Schiphol kan boeken. Het mag dan nu wel veel beter geregeld zijn dan eerst, maar dat prijskaartje is voor mij een drempel. En Londen is al zo’n dure stad.’
Stoppen in Brussel
Een soepele paspoortcontrole is van korte duur, want tussen 30 maart en 22 april zijn er weer nieuwe werkzaamheden gepland door ProRail. Hierdoor moeten reizigers in deze periode weer in Brussel hun paspoort controleren. Als de terminal helemaal gereed is zou deze vanaf eind dit jaar ruimte bieden aan 650 reizigers per rit vanuit Amsterdam. Daarnaast willen ProRail, Eurostar en de NS in 2026 het aantal dagelijkse verbindingen tussen Amsterdam en Londen uitbreiden naar vijf ritten.

Eurostar naar Londen
De Eurostar stopt onderweg naar Londen in Rotterdam, Brussel en Lille. Vanuit Rotterdam kunnen er per rit 160 passagiers in de Eurostar. Zodoende kunnen er eind 2025 per trein 800 reizigers vanuit Nederland naar Londen vertrekken. Een retourticket van Amsterdam naar Londen is vanaf 88 euro te koop.