GO Sharing vertrekt uit Amsterdam: Heeft de deelscooter nog toekomst?

Ze waren nog geen jaar zichtbaar in het straatbeeld: de gifgroene deelscooters van het bedrijf GO sharing, maar nu al vertrekt het bedrijf uit Amsterdam. Dit besluit is genomen nadat GO Sharing in augustus al vertrok uit elf andere Nederlandse steden. Alleen de scooters in Amsterdam en Haarlem zouden blijven staan, maar de 600 deelscooters van GO Sharing die in Amsterdam stonden, worden nu dus ook teruggetrokken.

GO Sharing, onderdeel van het Turkse bedrijf BinBin, heeft aan de gemeente Amsterdam laten weten de vergunning terug te geven ‘vanwege de oplopende kosten en het tegenvallende gebruik van de deelscooters.’ Zo laat een woordvoerder van de gemeente Amsterdam weten. Het bedrijf zelf is niet beschikbaar voor commentaar.Eerder leverde het deelbakfietsen bedrijf Baqme al een deel van de Amsterdamse vergunning in. Een andere deelbakfietsenpartij ‘Cargaroo’ ging failliet. Het gaat dus allesbehalve soepel met het deelvervoer in Amsterdam. Was deelvervoer een kortstondige hype of zijn dit de kinderziektes die bij een opkomende branche horen?

Turbulente markt

Volgens Bert van Wee hoogleraar Transportbeleid van Universiteit Delft is het niet gek dat er veel wisselingen van aanbieders op de deelscootermarkt zijn: ‘Het is bijna per definitie zo dat bij nieuwe innovaties er een turbulente markt ontstaat. Deze trend zien we ook bij de deelscootermarkt in andere steden.’

‘Daarnaast is er bij deelscooterbedrijven sprake van zogenaamde netwerkeffecten.’ Zegt van Wee, ‘De deelscooter wordt aantrekkelijker zodra er meer van dezelfde aanbieder zijn.’ Een bedrijf als GO Sharing werkt alleen zodra er altijd een deelscooter van GO Sharing nabij is. Anders moet je te ver lopen of een scooter van een concurrent nemen. Ieder bedrijf streeft er dus naar om de grootste in een stad te worden en de rest weg te concurreren, pas dan kunnen ze de prijzen laten stijgen.

In totaal mogen er 1200 deelscooters staan in Amsterdam. Nu GO Sharing vertrekt, betekent dat dat alleen de 600 scooters van concurrent Check blijven staan. De vraag is of de vergunning van de gemeente Amsterdam omvangrijk genoeg is voor de netwerkeffecten om echt op te treden. Zo mogen er in het centrum en de Pijp slechts 300 scooters geparkeerd staan, dus 150 per vergunninghouder. Binnen de ring en onder het IJ is er ruimte in totaal voor 400 scooters. Grote kans dus dat wanneer je de deelscooter wil pakken, je eerst nog een flink stuk moet lopen voordat je er eentje te pakken hebt.

Erg vervelend

Een woordvoerder van wethouder Melanie van Horst, laat weten dat de gemeente Amsterdam het ‘erg vervelend’ vindt dat GO Sharing de vergunning heeft teruggegeven. De gemeente gaat nu bekijken hoe ze in de toekomst kunnen voorkomen dat zoiets weer gebeurt. Deelvervoer wordt namelijk nog steeds gezien als een belangrijke aanvulling op de vervoersmogelijkheden binnen de stad. ‘Hoe meer mensen vervoer delen, hoe meer ruimte we besparen op straat’.

Ook van Wee is optimistisch over de toekomst van de deelscooter: ‘Toch moet de markt voor deelvervoer ook niet overschat worden. Voor bijna alle Amsterdammers is de fiets, de auto of het openbaar vervoer nog steeds het aantrekkelijkere alternatief. Het deelautobedrijf Greenwheels bestaat al langer dan vijfentwintig jaar. Toch kun je niet zeggen dat zij zo’n gigantisch gedeelte van de automarkt in handen hebben.’ Uit een rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt dit ook. Van alle autoritten wordt maar zo’n 0,02 procent in deelauto’s afgelegd.

Het bedrijf Felyx, dat eerder de vergunning voor hun scooters verloor aan GO Sharing, laat weten graag weer terug te willen keren in Amsterdam. Voorlopig zullen de kleurrijke deelscooters dus nog lang niet verdwijnen uit het straatbeeld.