Amsterdam op de schop: ‘extreme verkeershinder in 2025’

Wegen, bruggen en tunnels: dit jaar vinden er in en om Amsterdam meer grootschalige wegwerkzaamheden dan ooit plaats. De gemeente spreekt van een ‘ongekende verkeershinder’, maar benadrukt ook dat het geplande onderhoud noodzakelijk is ‘om de veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad te kunnen garanderen’.  

Laat je auto zoveel mogelijk staan, is het dringende verzoek van de gemeente Amsterdam aan bewoners, bezoekers en toeristen. Niet alleen verwacht de gemeente overlast tot ten minste oktober, ook moet het aantal auto’s op de weg in die periode drastisch verminderen: minimaal 20 procent. Toch is een van de oplossingen die de gemeente aandraagt het gebruik van Park and Rides (P+R): parkeerterreinen aan de rand van de stad, met goede ov-verbindingen naar het centrum.

Extreme verkeershinder in het jaar dat Amsterdam haar 750e verjaardag viert met evenementen die veel toeristen trekken, zoals SAIL Amsterdam: erg strategisch lijkt het niet. Toch is er volgens de woordvoerder van Melanie van der Horst (verkeer, vervoer) geen sprake van een verkeerde inschatting: ‘We zien dat het noodzakelijke onderhoud ieder jaar toeneemt; als we nu niets doen, kunnen we die wegen op een gegeven moment simpelweg niet meer gebruiken’. Ze benadrukt dat het overgrote deel van de werkzaamheden onder de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat valt. 

P+R in de praktijk

Op deze vroege donderdagmorgen is P+R Noord op zijn best voor de forens: leeg. Het is 08:15 en van de 371 parkeerplekken zijn er nog minstens 225 vrij, als je de website met actuele beschikbaarheid moet geloven. Volgens Jack van der Voort (50) kan dat niet, hij noemt de voorzieningen van de P+R doordeweeks kansloos. De keren dat hij in een lange rij voor de slagbomen stond te wachten tot er een plekje vrij kwam, zijn niet op twee handen te tellen. ‘Waarom voegen ze niet gewoon een verdieping toe?’

‘Waarom voegen ze niet gewoon een verdieping toe?’

Maar een extra parkeerdek zit er zeker niet in. Sterker nog: P+R Noord moet worden verkleind. Een vanzelfsprekende stap, stelt de woordvoerder. ‘Amsterdam ambieert een autoluw centrum, maar dan kunnen we de rand van de stad vervolgens natuurlijk niet vol leggen met parkeerterreinen. Ook die gebieden moeten we zo leefbaar mogelijk houden.’ 

In de loop van de ochtend loopt P+R Noord langzaam vol. Om 11:04 is er nog maar ruimte voor 27 voertuigen. Willy van Wetter (67) is een van de gelukkigen. Ze woont in Hoornsche Sloot, niet ver van Amsterdam vandaan, maar houdt niet van de wirwar aan straatjes in de binnenstad. ‘Wat een luxe hè’, zegt ze nog snel voordat ze zich naar haar metro haast. 

De ingang van P+R Noord. Foto: Eva Klute