Ondernemer Martijn Lindeman: ‘Ik maak ‘counter tech’’

De macht die in sociale media schuilt en de negatieve effecten ervan zoals polarisatie of eenzaamheid zijn niet meer te ontkennen. De afgelopen maanden zijn spanningen op en rond sociale media vaker wereldwijd onder de aandacht. Musk zet zijn platform X strategisch in om democratieën te beïnvloeden. Zuckerberg kondigde aan bij Meta het aantal factchecks flink terug te schalen. Dit weekend ging TikTok in de VS offline vanwege veiligheidszorgen over Chinese banden, het platform werd een dag later weer online gebracht.

Ondernemer Martijn Lindeman (44) wil een tegenreactie geven en een ‘gezond’ sociaal medium lanceren. Vijf jaar geleden begon hij met bouwen aan Follow, wat specifiek niet bedoeld is voor eeuwig doelloos scrollen. Lindeman hoopt dat het medium in augustus of september beschikbaar komt.

In jouw LinkedIn bio staat ‘I make ‘counter tech’. Wat bedoel je daarmee?

‘Ik heb het gevoel dat Big Tech nu in de verkeerde richting optimaliseren. Denk aan algoritmes die extreme content prioriteren of Zuckerberg die aankondigt dat hij een groot deel van zijn factcheckers bij Meta ontslaat. Ik kies ervoor om iets te brengen wat richting de andere kant, ‘counter tech’ optimaliseert. Dat uit zich in Follow (hij wijst naar zijn scherm met daarop een demo van de app). Social media is de manier om miljoenen mensen bij elkaar te brengen, wat ook op een positieve manier krachtig kan zijn.’

Hoe werkt Follow de andere kant op?

‘Alle content die op het platform te zien is valt onder vijf pijlers: een actief sociaal leven, goed eten, beweging, tijd voor mindset en rust en duurzaamheid. Ze zijn gebaseerd op de Blue Zones, plekken op aarde waar mensen gemiddeld gezonder zijn en ouder worden door op basis van deze pijlers te leven.

Duurzame producten worden met zichtbaarheid beloont. Een Temu die producten van extreem lage kwaliteit maakt, is niet te zien op het platform, een influencer die elke dag buiten wandelt en mensen enthousiasmeert over de voordelen ervan wel.’

‘Een Temu die producten van extreem lage kwaliteit maakt, is niet te zien op het platform’

Is er vraag naar zo’n platform?

‘Ik denk dat mensen op een gegeven moment een beetje moe zijn van te veel extreme berichten, agressie of wat het in het algemeen goed doet op sociale media. Muziek, dansen, flirten en comedy vindt iedereen geweldig en vallen binnen de pijlers van het platform.’

Jij als maker bent dan wel degene die bepaald wat goed en fout is.

‘Dat hebben we opgelost met de ‘equalizer’. Gebruikers kunnen zelf het algoritme instellen en bepalen welke pijlers ze wel of niet willen zien. Zo pakken ze zelf de controle.’

Hoe verdien je hier geld aan?

‘We hebben drie opties overwogen: advertenties, abonnementen en commissies. Uiteindelijk kozen we voor advertenties, maar op een innovatieve manier. Deze worden beoordeeld op basis van de vijf pijlers. Zo sluiten ze aan op persoonlijke doelen van gebruikers en voelen ze natuurlijk aan. Dat is gunstig voor gebruikers én adverteerders.’

Welke uitdagingen zie jij voor je bij het runnen van dit sociale medium?

‘Ik vind het pijnlijk om te zien hoe mensen online met elkaar omgaan. Social media versterken haat en nijd, door hun verdienmodellen en algoritmes, maar ook omdat wij als mens sneller reageren op wat ons boos maakt dan op genuanceerde berichten.’

‘Social media versterken haat en nijd, door hun verdienmodellen en algoritmes’

‘Bedrijven proberen dit aan te pakken met communityregels en moderatie. Een platform is als een bakkerij: als iemand elke dag klanten wegjaagt door te schreeuwen, moet je ingrijpen. Het verpest de sfeer. Hetzelfde geldt voor sociale platforms. Dit staat los van vrijheid van meningsuiting en gaat om een leefbare omgeving.

Maar er is geen perfecte oplossing. Ook een platform als Blue Sky of Follow zal met deze uitdagingen blijven worstelen. Algoritmes kunnen helpen, maar het blijft een menselijk probleem.’