@saintsandstarslockerroom: Het meme-account waar Sara Baars Amsterdamse elitaire subculturen duidt

Als Sara Baars (25) haar studielening verhoogt om bij een luxueuze hippe gym te kunnen sporten, wordt naar aanleiding van de gesprekken die ze in de kleedkamers hoort het idee geboren om haar eigen Instagram account saintsandstarslockerroom te beginnen. Inmiddels volgen bijna 20.000 mensen de dagelijkse memes die Baars daar post over een elitaire subcultuur in Amsterdam. Volgens Baars laat die cultuur zich in een zin duiden als ‘de zoektocht naar authenticiteit maar die net niet kunnen vinden.’ De hippe koffietentjes, de specifieke kledingtrends, we gaan juist op elkaar lijken. Dat valt op, vooral ook in Amsterdam waar ook het grootste deel van haar volgers vandaan komt. ‘Het is een hele kleine groep die ik beschrijf, maar het is wel een hele aanwezige groep.’

Waarom wilde je dit account beginnen?

‘Het idee ontstond dus toen ik wilde sporten bij Saints & Stars, een hele luxe gym in Amsterdam. De gesprekken die ik daar hoorde vond ik anthropologisch gezien ontzettend interessant. Er kwamen heel veel roddels en typetjes langs in die kleedkamers. De gesprekken gingen bijvoorbeeld over lip fillers en liposuction. Toen ik dat hoorde dacht ik echt: ‘wat doe je nog in de gym meid? Je betaalt toch al voor je hele lichaam, ga lekker naar huis!’ Maar goed, ik vond het gewoon leuk om over dat soort plekken en mensen grappen te maken.’

En dat sloeg aan, wat is de cultuur die jij beschrijft?

‘De makkelijkste manier om dat uit te leggen is door een voorbeeld; voor mij echt de pinnacle van die hele cultuur. Er is een vrouw die een curated vintage shopping experience aanbiedt in Amsterdam. Een hele mondvol, maar eigenlijk zijn het oude spullen die voor hele dure prijzen worden verkocht en waar je van te voren een afspraak moet maken waardoor het exclusief is. Dus het is vintage, authentiek, maar toch ziet iedereen die daarheen gaat er hetzelfde uit. Ze zitten allemaal bij Soho House, een exclusieve members club, zijn vrij elitair en vinken ook al die verdere boxen wel af.’

De elitaire subcultuur in Amsterdam die je duidt, is die specifiek voor deze stad?

‘Nee, het is juist grappig dat veel dingen die ik post ook in plekken als London of New York aanslaan. Uit de statistieken kan ik zien dat het grootste deel van mijn volgers uit Amsterdam komt, maar daarna komt 33% uit London en 20% uit New York, Utrecht staat bijvoorbeeld pas op vier. Dus het is eigenlijk meer een grote steden cultuur, dan alleen iets uit Amsterdam.’

Hoe denk je dat deze cultuur zich gaat ontwikkelen en wat is de invloed daarvan op Amsterdam?

‘Je ziet binnen sociale media trends al een verplaatsing. Het begon met de perfecte selfie, nu zijn het al meer de messy dumps. Mensen zoeken spontaniteit en authenticiteit, maar dat lukt vaak toch niet. Voor Amsterdam speelt natuurlijk mee dat de groep mensen waar we het over hebben zich deze lifestyle überhaupt kunnen veroorloven. Het zijn dus vaak de rijkere mensen en als zij met meer naar de stad komen, draagt dat ook weer bij aan gentrificatie.’

Op wat voor manier?

‘Nou, ik weet niet in hoeverre die groep direct met gentrificatie te maken heeft. Het is meer dat er een markt en lifestyle in Amsterdam bestaat waar die groepen door worden aangetrokken. Maar zoals ik al zei, dat fenomeen zie je verspreid over alle continenten. Door sociale media heb je nu in alle groten steden zoals New York, London, Tokyo of Sydney, dezelfde soort mensen die naar dezelfde soort plekken willen. Dat is die cultuur, dat het dan niet uitmaakt of je honderd of honderdduizend euro op de bank hebt staan, we willen allemaal op dezelfde plek matcha drinken.’