‘Crisis kan een springplank zijn naar nieuwe inzichten’, stelde regisseur Casper Vandeputte gisteren aan het einde van de Culturele Business Dag 2025. Het tienjarige jubileum van de Culturele Business dag vond dit jaar plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, waar onder het thema ‘herijken en vernieuwen’, culturele, financiële en politieke spelers zich over uitdagingen en mogelijkheden voor de culturele sector in het komende jaar bogen. In het staartje van de voorlopig afgewende BTW-crisis richten zij hun blik op de toekomst. Want dat cultuur geen ‘linkse hobby’ is maar een ‘fundament van onze maatschappij’ zijn de veelal cultureel aangelegde bezoekers het met Said Kasmi, wethouder van cultuur, onderwijs en evenementen in Rotterdam, eens. ‘Maar wie relevant wil blijven, moet wel blijven bewegen’, aldus Vandeputte.
Verbintenis in onzekerheid
Hoewel uit onderzoek van de Boekmanstichting blijkt dat bezoekersaantallen van bioscopen, musea en andere culturele gelegenheden weer bijna even hoog zijn als voor Corona, zorgen uitdagingen zoals verhoogde kosten en (te) weinig meestijgende subsidies nog voor veel onzekerheid. Ook Annabelle Birnie, directeur van H’ART museum Amsterdam, voormalig Hermitage, benoemt uitdagingen. ‘Ik denk dat we in de maatschappij waarin we nu leven steeds meer te maken gaan krijgen met onverwachte urgenties,’ stelt Birnie. De vraag is dan of de culturele sector in het huidige stelsel, na ook de klappen van de Corona crisis, bij zulke urgenties het hoofd boven water kan houden.
Een van de manieren om de uitdagingen aan te gaan is door nieuwe verbintenissen te zoeken tussen het bedrijfsleven en de culturele sector, stelt Gijs Schunselaar, directeur van Museum van Loon in Amsterdam. Bij Museum van Loon gebeurde dit door Amsterdammers afgelopen jaren niet alleen om input, maar ook om daadwerkelijke hulp bij een aantal tentoonstellingen te vragen. ‘Ons team is daardoor nu zeven jaar later jonger en diverser samengesteld,’ stelt Schunselaar. ‘Dat creëert weer waarde omdat dat gezien wordt door stakeholders die ons dan weer financieel verder kunnen helpen.’
‘Geen subsidies maar investeringen’, bieden dus mogelijkheden voor een stabielere positie van de culturele sector, aldus Vandeputte. Hij vat in onder tien minuten een dag samen waarin politieke, culturele en financiële lijnen elkaar doorkruisen om tot een gedeelde conclusie te komen. De culturele sector staat anno 2025 voor uitdagingen, maar in nieuwe samenwerkingen met het bedrijfsleven liggen ook mogelijkheden in het verschiet. ‘Wie verbindingen aangaat, kan zelf ook een plek van verbinding zijn. En dat is niet alleen een mooie gedachte,’ sluit Vandeputte af.