Amsterdamse slijterijen onder invloed van alcoholvrij

Kleurrijke flessen sparkling dajeerling tea, alcoholvrije sterke dranken en onopvallende nullen vullen de etalage van alcoholvrije slijterij World of Nix in de Jordaan. ‘Er komen hier ook mensen wiens ouders alzheimer hebben, en de wijn die zij thuis hebben staan stiekem vervangen met onze alcoholvrije wijnen. Zo hoeven ze hun ouders niet meer stomdronken te treffen wanneer ze weer eens zijn vergeten dat ze al een hele fles leeg hebben gedronken.’ Medewerker Cora Korssen vertelt dat klanten het hele jaar door geïnteresseerd zijn in 0.0, niet alleen tijdens Dry January. 

Om allerlei redenen komen mensen bij deze alcoholvrije slijterij in de Jordaan. Minder suiker willen nuttigen, mee willen borrelen zonder de volgende dag met een kater te zitten, of dus zelfs ouders met alzheimer willen helpen. ‘In januari, tijdens Dry January, draaien we wel dubbel zoveel omzet vergeleken met de andere maanden in het jaar’, zegt hoofd marketing Luke van Heemsbergen, ‘met uitzondering van december, dat is veruit onze beste maand.’ 

Een kwart van de Nederlanders

Jaarlijks doet een groot deel van de Nederlanders aan Dry January. Dertien duizend Nederlanders hebben zich ingeschreven voor de Dry January challenge op IkPas, een organisatie die mensen via een app helpt met het nemen van een alcoholpauze. Uit hun onderzoek blijkt dat waarschijnlijk een kwart van de Nederlanders in januari geen alcohol drinkt of in ieder geval mindert. 

De organisatie biedt het hele jaar door challenges om een alcoholpauze te nemen, ook rond carnaval na de zomervakantie. Hun missie is het creëren van bewustwording rondom drinken en erachter te komen wat alcohol met je gezondheid doet. In januari ziet de organisatie wel veruit het grootste aantal deelnemers, zegt woordvoerder Sanne de Koning.

“Happy Dry January” prijkt in het roze op de gevels van alcoholvrije slijterij World of Nix. Ondanks dat mensen er niet alleen om deze reden komen, speelt de zaak er wel op in. Gezellig kletsend bespreekt een groepje voorbijgangers of ze deze maand wel of niet aan alcohol doen. 

De ‘gewone’ slijterij

Ook de gewone slijterijen zetten in op Dry January. Mike Janssen, eigenaar van slijterij Mitra in Amsterdam Oost: ‘je merkt er wel wat van hoor.’ Hij zegt in januari meer alcoholvrij te verkopen, zoals alcoholvrije gin. ‘Ik zorg dat ik de nulpuntnulletjes gewoon op voorraad heb.’ Hij ervaart dat de bestedingen aan alcoholhoudende dranken deze maand iets minder worden en in februari weer op peil zijn.

Het hele jaar door Dry January

‘Ik heb inmiddels zestien meter aan plank voor lavendel drankjes, 0.0 bier met matcha, vijgen gember drankjes, allemaal zonder alcohol’ vertelt Jan Disseldorp van Slijterij Sterk. Deze slijterij bestaat al 50 jaar. Het was eerst een avondwinkel en nu een ‘culinaire verwenwinkel.’ Disseldorp verkoopt ook nog steeds bier, wijn en sterk met alcohol ‘maar ik ben als ondernemer altijd in beweging.’ Hij merkt dat er in alcoholvrij drinken zeker geen schaamte meer zit. 

Specifiek over Dry January zegt hij: ‘Dat is het hele jaar door. Het is in mijn zaak in ieder geval al niet meer zo’n hype, zoals het drie jaar geleden misschien was. Ook in februari en maart verkoop ik genoeg alcoholvrij.’