In Amsterdam volgt de ene hype de andere op. Ondernemer James Peterzon hoopt met olijfshots de volgende rage aan te wakkeren. Voedingsexperts hebben wel wat aan te merken.
De één gebruikt het voor bakken, de ander smeert het op z’n gezicht tegen een droge huid en weer een ander poetst er de pannen mee: olijfolie. Als het aan ondernemer James Peterzon ligt, tikken we het straks allemaal in één keer achterover. Als shot, een soort booster.
Helemaal nieuw is het niet, een eetlepeltje olijfolie nemen voor een goede gezondheid. Vooral buitenlandse lifestylemagazines, zoals onlangs nog Vogue, besteden al een paar jaar aandacht aan deze praktijk.
Peterzon: ‘Pure, extra vergine olijfolie is door antioxidanten en de hoeveelheid onverzadigde vetten goed voor je hart en vaten. Diezelfde stoffen werken ook voor een goede huid en beschermen tegen vroegtijdige ouderdom. Daarnaast is de olie ook ontstekingsremmend en helpt het bij gewichtsverlies.’
Hij is liefhebber van het groene goedje. Dat begon tien jaar geleden, toen hij met vrouw en kinderen naar Sardinië verhuisde. ‘In het najaar zagen we hoe die olijven werden geoogst. Omdat ik dat zo dichtbij meemaakte, ging ik met die Italiaanse jongens mee naar de olijfpers. Toen zag ik dat gifgroene, felgroene product. Ik ben altijd al een foodie geweest, dus om die olie zo te zien was erg mooi.’
Gezondheidsclaims
Uit onderzoek van de FDA (Amerikaanse voedselwaakhond) en EFSA (de Europese evenknie) blijkt dat een dagelijkse consumptie van 20 à 23 gram extra vergine olijfolie gezondheidsvoordelen heeft. ‘Zo ontstond een businessmodel,’ vertelt Peterzon over zijn bedrijf Olivious.
Dat werd uiteindelijk een shotje: pure olijfolie, water, lecithine (een bindmiddel uit een zonnebloempit, ‘water en olie mengen natuurlijk niet’) en agavesiroop (‘voor een zoete smaak’) samengeperst in een heel klein flesje.
‘Pure olijfolie kun je eigenlijk niet consumeren. Wel samen met brood, maar als je het drinkt gaat het hier heel erg jeuken,’ wijst Peterzon naar zijn keel terwijl hij een vies gezicht trekt. Dat de olijfolie in het shot samenkomt met andere ingrediënten, doet volgens Peterzon niets af aan de puurheid van het product: ‘Anders profiteer je niet van de gezondheidsvoordelen.’
Huis-tuin-en-keukenolie
Een fles van het aanrecht pakken en een teug daaruit nemen, heeft niet hetzelfde effect als de shotjes van Olivious, vertelt hij. Volgens hem wordt er veel ‘gerommeld’ met olijfolie. In tegenstelling tot het maagdelijk groen in de shots, is de olie uit een supermarktschap gemixt of geraffineerd, verwijst Peterzon naar recent onderzoek van de Keuringsdienst van Waarde.
Het Voedingscentrum kan zich niet in alle voordelen van Olivious vinden: ‘Eén shotje levert per portie 194 kilocalorieën. Momenteel heeft ongeveer 50 procent van de Nederlanders overgewicht, dus die extra calorieën van een shotje olijfolie zijn voor velen niet nodig naast gebruik van bereidings- en smeervetten,’ vertelt een woordvoerder.
Experts van het voorlichtingsbureau erkennen wel dat olijfolie bewezen gezondheidsvoordelen heeft (onderdeel van de Schijf van Vijf).
Bewuste klanten
Als het om gewichtsverlies gaat, ziet Peterzon het olijfolieneutje vooral als iets dat verzadigt. 194 kilocalorieën mogen dan in een shotje zitten, het voorkomt volgens de ondernemer wel ‘dat mensen toegeven aan ongezonde cravings’: ‘Wat dik maakt zijn suikers, en niet de gezonde vetten.’
Hij is er dan ook van overtuigd dat het shotje aan zal slaan bij mensen die bewuste keuzes maken. En waar zijn potentiële klanten, die zo met voeding en lichaam bezig zijn? ‘We starten in Amsterdam, daar gebeurt het. Nadeel is dat álles hier gebeurt. Dus je moet er wel tussen zien te komen. Ik probeer te achterhalen hoe dat gembershotje hier zo populair is geworden.’