In de permanente expositieruimte van Buro Stedelijk in het Stedelijk Museum is net de nieuwe video-installatie Manifestation #23 TRUTH van de in New York gevestigde performancekunstenaar en beeldhouwer Miles Greenberg te zien. Curator Rita Ouédraogo richtte Buro Stedelijk vorig jaar samen met mede-curator Azu Nwagbogo op, als een creatieve en experimentele projectruimte binnen het grote museum.
Inmiddels staat ze alleen aan het roer. Ze legt uit hoe Manifestation #23 TRUTH tot stand is gekomen en hoe de installatie past binnen de visie van Buro Stedelijk.
Waarom wilde je werk van Miles Greenberg naar Buro Stedelijk halen?
Ik kende het werk van Miles al langer. Hij is een kunstenaar die vaak lange en fysiek uitputtende performances doet. Zo stond hij in 2022 urenlang in Carré, op uitnodiging van Marina Abramović. Hij transformeerde de balzaal van het theater in een woestijn met zand en spiegels, en liet Castorolie over hemzelf en de performers druppelen.
Ik vind het heel interessant welke rol performances kunnen hebben in een institutionele context, zoals het Stedelijk Museum. Daarom keken we eerst met hem of we ook performances konden organiseren. Maar dat werd heel kostbaar, en ging ook tegen het toegankelijke karakter van Buro in. Een performance vindt maar één keer plaats, en wij wilden kijken hoe we de performance langer dan dat ene moment konden laten duren. Zo kunnen ook meer mensen het meemaken.
Uiteindelijk kwamen we op het idee om een video-installatie te bouwen, waarin bezoekers een deel van Miles’ eerdere performance TRUTH, die in mei 2023 in New York plaatsvond, kunnen ervaren. In deze nieuwe installatie spelen opnames van de oorspronkelijk zeven uur durende performance, waarin hij samen met acht performers in een grote vulkanische poel zwaardgevechten uitvoert die doen denken aan videogames, een belangrijke rol.
Is Manifestation #23 TRUTH een typisch project voor Buro Stedelijk?
Alles wat wij als Buro maken, noemen we een manifestatie. Of dat nou een expositie, een lezing, een performance of een make-upworkshop is. Zo willen we de hiërarchie tussen deze verschillende creatieve uitingen bevragen.
Manifestation #23 TRUTH is een hele museale presentatie geworden, en vindt ook plaats in het museum. Miles wilde het in eerste instantie graag een tentoonstelling noemen, juist omdat zijn werk normaal altijd als performance gezien wordt. Toen zei ik dat ik dat ingewikkeld vond, omdat ik wil laten zien dat al onze output gelijk is. Voor mij maakt alles samen Buro Stedelijk. Daar gaan we dan het gesprek over aan. Ik vind dat als curator heel belangrijk, dat je altijd open blijft communiceren.
Wat kunnen bezoekers verwachten van de nieuwe manifestatie?
Het is een immersieve installatie. De bezoeker wordt uitgenodigd om in een grote bak water, omringd door projecties van de eerdere performance, te stappen. In het spiegelende water zie je de reflecties van de projectiebeelden, maar ook van jezelf. Zo wordt het lichaam van de kijker in het werk betrokken en daagt Miles de grenzen tussen performance en installatiekunst uit.
Een grote bak water in het museum, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Dat was nog best ingewikkeld. Op andere afdelingen van het Stedelijk hangen veel werken die niet goed tegen vocht kunnen. Niels Staats, de projectmanager van Buro Stedelijk, heeft samen met veel technici gekeken naar de vochtregulatie en ervoor gezorgd dat we dit op een veilige manier kunnen organiseren.
Ik snap heel goed dat een museum niet graag risico’s neemt. Het is een instituut waar veel mensen werken en voor veel dingen gezorgd moet worden. Toch wil ik kijken hoe we die tradities kunnen bevragen. Buro Stedelijk heeft daarin een schizofrene positie, omdat we een experimentele projectruimte maar ook onderdeel van een museum zijn.
Hoe proberen jullie verder de tradities van het museum op te rekken?
Tijdens de vorige manifestatie in de Central Space hebben we bijvoorbeeld samen met kunstenaars een fungusvloer laten groeien in het museum. Het museum is daar natuurlijk niet meteen heel enthousiast over. Want wat als sporen van de schimmels zich verspreiden door het museum?
Uiteindelijk kwamen we tot een oplossing, waarbij we elke ochtend voor openingstijd om de randen van de myceliumvloer dweilden met chloor. Zo kon het zich niet verspreiden. Daar had ik ook niet elke zaterdagochtend zin in, maar ik ben wel blij dat het gelukt is.
Wat zou je nog willen bereiken met Buro Stedelijk?
Samenwerking staat echt aan de basis van Buro Stedelijk. Zo hebben we bijvoorbeeld eerder manifestaties georganiseerd in de culturele ruimte Sexyland World, tijdens Keti Koti Westerpark en in de nachtclub Kanaal40. Ik wil de komende tijd nog meer samenwerkingen aangaan met mensen en organisaties binnen en buiten de stad, zodat het initiatief echt door de hele creatieve gemeenschap gedragen wordt. Daar is gelukkig wel genoeg animo voor. Ik heb een hele volle inbox, haha.
Voor het komende jaar zit onze agenda al aardig vol. Veel meer dan vorig jaar, toen we net begonnen. In die zin worden wij ook steeds institutioneler. Maar misschien is dat wel onontkoombaar.