De Middentoegangsbrug voor Amsterdam Centraal ondergaat herstelwerkzaamheden vanwege losliggende tegels van natuursteen. De tegels, aangebracht tijdens de herinrichting in 2020 en 2021, hechten slecht aan het wegdek.
Barbara Verhallen, woordvoerder van gemeente Amsterdam Openbare Ruimte, vertelt aan NAP Nieuws dat ‘het aanbrengen van het natuursteen onderdeel was van het totaalbudget van De Entree.’ De Entree betreft de vernieuwing aan de centrumzijde van station Amsterdam Centraal. De gehele herinrichting is gestart in 2018. Door de Middentoegangsbrug te verbreden, is het gebied overzichtelijker gemaakt. Aan de zijkant is een nieuw voetgangersdeel gecreëerd en in het midden is meer ruimte is ontstaan, waar de tram nu over heenrijdt. Het natuursteen zal wel worden hergebruikt op de Middentoegangsbrug, maar de werkzaamheden brengen aanzienlijke kosten met zich mee, zoals Verhallen aangeeft: ‘De herstelwerkzaamheden kosten een paar ton.’
Het oorspronkelijke plan voor het project, genaamd De Entree, omvatte in 2016 een begroting van ruim 145 miljoen euro. In de begroting van 2021 werd vastgesteld dat een aanvullende dekking van 1,9 miljoen euro nodig was. Dit kwam onder andere door aanzienlijk gestegen materiaalkosten, zoals die van het natuursteen.
De losliggende tegels leveren hinder en soms zelfs onveilige situaties op voor de vele voetgangers van en naar het station. Bij de gemeente is één incident bekend waarbij een persoon daadwerkelijk iets heeft gebroken. Mede hierdoor gaat de gemeente Amsterdam de bestrating op de Middentoegangsbrug herstellen.
Verhallen verklaart dat natuursteen vaak wordt gebruikt in Amsterdam: ‘Natuursteen is duurzaam en geeft de openbare ruimte een hoogwaardige uitstraling. Het natuursteen zelf was niet het probleem op de Middentoegangsbrug, maar de onderlaag.’ Om de problemen te verhelpen, zal de gemeente Amsterdam de tegels en de onderlaag van de brug verwijderen en opnieuw aanbrengen met een speciale montagekit.
De werkzaamheden zullen in drie fasen plaatsvinden, ongeveer elke twee maanden, om voldoende ruimte te behouden voor voetgangers en tramverkeer. De eerste fase start begin februari, gevolgd door de tweede na Koningsdag.