De MS Galaxy, de asielboot in het Westelijk Havengebied, huisvest nu evenveel statushouders als asielzoekers. Het schip zou eigenlijk alleen asielzoekers moeten opvangen. Doordat de doorstroom naar normale huisvesting vastloopt, blijven asielzoekers met een verblijfsvergunning (statushouders) noodgedwongen op het schip zitten.
Dat liet locatiemanager Lars Henning woensdag weten aan NAP Nieuws. Sinds oktober 2022 huurt het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) de MS Galaxy. Dat begon met 1000 asielzoekers, inmiddels is het aantal bewoners gegroeid naar 1500, waarvan nu dus zeker de helft een status heeft. Dit betekent dat zij recht hebben op verblijf in Nederland en de opvanglocatie mogen verlaten.
Woningtekort
Dat dit niet gebeurt, komt vooral door het woningtekort, zegt COA-woordvoerder Ronald Smallenburg. ‘Zodra asielzoekers een status ontvangen, moeten ze een sociale huurwoning toegewezen krijgen. Daar zijn er te weinig van, dus loopt de doorstroom vast.’ Het verklaart volgens Smallenburg ook waarom het percentage statushouders op de MS Galaxy boven het landelijk gemiddelde ligt. ‘Hier is het tekort aan sociale huurwoningen erg groot.’
Dat statushouders zo lang op een reguliere woning moeten wachten, kan soms tot frustratie leiden, zegt Smallenburg. ‘Dit zijn mensen die de maatschappij in willen. Een opleiding doen, of aan het werk gaan. Nu moeten ze wachten.’
Noodopvang
De MS Galaxy is geen normaal asielzoekerscentrum, maar wordt sinds oktober 2022 ‘tijdelijk’ gehuurd als noodoplossing. Afgelopen week werd bekend dat de huur voor de derde keer wordt verlengd, tot zeker oktober 2024.
Door een gebrek aan reguliere opvang is het COA steeds vaker genoodzaakt om uit te wijken naar dit soort noodopvanglocaties: naast schepen worden er bijvoorbeeld ook hotels gehuurd.
Eerder bleek al uit een rapport van de Algemene Rekenkamer dat noodopvanglocaties per bed gemiddeld twee tot vijf keer duurder zijn dan reguliere azc’s. Ook de MS Galaxy heeft een hoog prijskaartje, zo onthulde het AD eind vorig jaar: de huur van het schip bedraagt meer dan drie miljoen per maand.
Foto bovenaan de tekst: Benoît Chavatte