Via hintvideo’s zoeken volgers van het Instagramaccount @cash_catch naar briefjes van 50 en 100 euro die op verschillende plekken in Amsterdam verstopt liggen. Maar de jongens achter het account laten mensen ook met vragen achter: waarom doen ze dit, en hoe komen ze aan het geld dat ze verstoppen?
Er ligt gratis geld verstopt in de Amsterdamse straten. In plantenbakken, tussen verkeersborden, langs de grachten en achter monumenten: briefjes van 50 en 100 euro, die volgers van het Instagramaccount @cash_catch kunnen zoeken na het bekijken van een hintvideo.
Ook vandaag staat er een zoekactie gepland: eigenaren van het account Virgilio en Luis willen een briefje van 100 euro verstoppen bij de ingang van De Nieuwe Kerk bij de Dam. Ze filmen binnen een aantal seconden het bankbiljet en een klein stukje van de omgeving en gooien de video online.
Daarna is het aan de inmiddels 156 duizend volgers om te achterhalen waar het briefje ligt. Veel van hen hebben een melding ingesteld als er een nieuwe post online komt, zodat ze gelijk op pad kunnen. Want als je de eerste bent, is het geld voor jou.
Misgrijpen
‘Meestal is de cash al binnen een paar minuten gepakt,’ zegt Virgilio vanuit een hoekje in de lounge van het W hotel. Vanaf hier willen de jongens straks zien en filmen hoe het geld wordt gevonden, maar vooral ook hoe tientallen mensen misgrijpen. Studenten zijn volgens Luis bijna altijd het snelst.
Een hand geven aan de winnaars doen de heren niet; ze willen graag anoniem blijven. Luis en Virgilio zijn ook niet hun echte namen. Zelfs vrienden en familie weten niet dat ze dit doen. ‘Veel volgers denken dat we heel rijk zijn, en zitten daarom achter ons aan,’ zegt Luis. ‘We krijgen ook veel bedelaars in onze inbox.’
Met een lach: ‘Laatst vroeg zelfs iemand of we de aanbetaling voor zijn hypotheek konden betalen. Het zou niet veilig zijn om onze identiteit te delen, en ik hoef ook niet voor de rest van mijn leven bekend te staan als de jongen die gratis geld weggeeft.’
De twee jongens zijn in de twintig en kennen elkaar al sinds de kleuterklas. Een jaar geleden besloten ze samen te gaan ondernemen. ‘We hebben veel geprobeerd tot we in de zomer op dit idee kwamen,’ zegt Luis. Ze zagen dat giveaways op social media goed scoren: gratis playstations, make-up en Mr. Beast die met 237 miljoen abonnees op Youtube enorme bedragen weggeeft in zijn video’s. ‘Wij dachten; dit kan makkelijker.’
Experiment
Ze postten twee video’s waarin ze een briefje van 5 euro ergens neerleggen, puur als experiment. Na een paar maanden, alweer doorgegaan met andere ondernemingen, zagen ze dat een van de filmpjes een miljoen weergaven had. ‘Toen wisten we: hier moeten we iets mee doen.’
Inmiddels duizenden volgers en miljoenen weergaven verder, blijft de hamvraag: hoe kunnen ze dit betalen? De jongens hebben meerdere (online-)ondernemingen, en werken parttime. Het geld dat ze verstoppen voor cash_catch zien ze als investeringen. Virgilio: ‘Eigenlijk is het helemaal niet zoveel: 1400 euro in de maand valt voor een bedrijf best mee.’
Door middel van samenwerkingen verdienen ze ook aan het account. Afgelopen weekend verstopten ze bijvoorbeeld een briefje van 100 euro in een tasje van een patisserie. ‘Het geld dat we daarvoor krijgen is veel meer dan het geld dat we verstoppen. Van die winst kunnen we weer extra cash weggeven.’
Groeiende concurrentie
Daarnaast verkopen ze een ebook met tips om een succesvolle ondernemer te worden, al loopt dat nog wat stroef. ‘We willen de volgers een hengel geven, in plaats van een vis. Het is natuurlijk heel leuk om die honderdjes in de stad te vangen, maar wel eenmalig.’
Uiteindelijk lijkt het ze leuk om nog grotere bedragen (gecontroleerd) weg te geven, in andere steden video’s op te nemen en nog meer volgers te krijgen om de groeiende concurrentie af te schudden. ‘Er zijn steeds meer mensen die ons nadoen.’
Als ze dat allemaal hebben bereikt, zou Virgilio misschien wel zijn identiteit willen delen. ‘Ik heb altijd heel erg mijn eigen plan getrokken, maar werd daar door vrienden en familie op afgerekend. Als het account straks écht groot is, kan ik ze laten zien: ik heb wat bereikt. Voor mijn veiligheid, de reden waarom we nu anoniem willen blijven, verhuis ik dan wel naar Dubai.’
Zien hoe de jongens precies te werk gaan en hoe de zoekactie bij De Nieuwe Kerk verliep? Kijk de video hier: