Aankomende zomer is Amsterdam 750 deelbakfietsen rijker. Het gaat om e-bakfietsen van het bedrijf BAQME die over de hele stad op vaste plekken zullen worden geparkeerd. ‘Juist om de groei van het aantal auto’s af te remmen, zetten we in op deelvervoer.’
De gemeente Amsterdam heeft het bedrijf BAQME een vergunning verleend om vanaf 16 juni 750 gedeelde e-bakfietsen in de stad te stationeren. Het plan wordt doorgevoerd ondanks de kritiek dat het fietspad steeds meer wordt overgenomen door elektrische voertuigen. ‘Wij maken ons ook zorgen over de drukte en snelheidsverschillen op het fietspad,’ zegt een woordvoerder van wethouder Melanie van der Horst. ‘Een e-bike mag maximaal 25 km/u, maar veel e-bikes zijn opgevoerd. Elektrische deelbakfietsen zijn dat niet.’
Minder auto’s
Momenteel staan er 110 e-bakfietsen als proef in de Rivierenbuurt en Oost, dit aantal gaat dus flink toenemen. Als het een succes blijkt, wordt het totale aantal deelbakfietsen in Amsterdam mogelijk verhoogd tot 1250. Andere steden zullen vanaf de zomer ook meer vergunningen uitdelen voor deelbakfietsen. Zo komen er in Den Haag vijfhonderd te staan. In Rotterdam zijn er al ruim vierhonderd van deze tweewielers beschikbaar.
Over toenemende drukte op het fietspad maakt de gemeente zich geen zorgen. ‘Op een totaal van vierhonderdduizend fietsers per dag zijn de 750 elektrische deelfietsen een bescheiden aantal,’ zegt een woordvoerder. ‘Juist om de groei van het aantal auto’s af te remmen, zetten we in op deelvervoer. Een deelbakfiets kan een rit met de auto voorkomen, bijvoorbeeld als je een grote aankoop wilt vervoeren.’
Drukte fietspad
Ook de Fietserbond Amsterdam ziet wel heil in het plan: ‘Wij zijn voorstander. Wanneer je een e-bakfiets kunt gebruiken, wordt het makkelijker om in Amsterdam te wonen zonder een auto te hebben. De deelbakfietsen zullen niet door de stad verspreid komen te staan, maar moeten weer teruggezet worden op de vaste stallingsplaats. Dat is een belangrijke voorwaarde,’ klinkt het vanuit de bond. ‘Het probleem van de smalle en overvolle fietspaden moet niet de reden zijn dit initiatief af te serveren. Hier zijn namelijk verschillende andere oplossingen voor denkbaar.’
De gemeente is al bezig met een aantal van deze oplossingen. Zo kwam recent het nieuws dat er aan een tweede fietsring wordt gewerkt, dit in navolging op de eerste fietsring die fietsers door de Sarphatistraat naar het centrum leidt. ‘Daarnaast zetten we in op het vergroten van de verkeersveiligheid, onder andere door fietspaden te verbreden waar dat mogelijk is,’ zegt een woordvoerder van de gemeente. ‘Ook starten we in het voorjaar met een proef waar snelle fietsers de rijbaan kunnen gebruiken, zodat het fietspad rustiger wordt.’