Dide (11): ‘Op de ideale school zitten alle niveaus door elkaar’

De open dagen voor middelbare scholen zijn in volle gang. Basisschoolleerlingen moeten binnenkort hun voorkeuren opgeven en horen eind deze maand hun definitieve schooladvies. Vier achtstegroepers over een spannende tijd: ‘Ik wil ook nog tijd hebben om buiten te spelen.’

Faber (11), havo/vwo-advies, Oud-West

‘Ik heb veel zin in de middelbare school, je hebt dan twee uur per week gym, terwijl ik nu maar drie kwartier per week heb. Ik zit nu met maar zes jongens in de klas. Op de middelbare school kan ik misschien meer jongensvrienden maken.

Van mijn school mag ik naar het vwo, maar daar heb ik geen zin in. Je moet dan elke dag stapels huiswerk maken, terwijl ik ook nog tijd wil hebben om buiten te voetballen of basketballen. Mijn ouders vinden dat niet erg, die vinden alles prima.’

Faber (11): ‘Mijn ouders vinden alles prima.’

‘Het liefst zou ik naar het Fons Vitae Lyceum willen, daar zit mijn broer. Hij vertelde dat daar veel uitval is. Ik ben ook naar de open dag van het Metis Lyceum geweest. Je kan daar technasium doen. Dan krijg je naast de normale vakken extra tijd om creatieve projecten te doen in een groepje. Ik zou wel eens willen onderzoeken hoe je huizen kunt maken van karton bijvoorbeeld. Misschien leer ik dat daar wel. Het is een erg mooi gebouw. Er waren grote glas-in-loodramen, dus toen de zon scheen kreeg alles een mooie kleur. Maar eigenlijk maakt het me niet zoveel uit hoe een school eruitziet. Zolang het maar niet helemaal leeg staat. Dat is ook saai.’

Doorstroomtoets
Dit jaar maken achtstegroepers voor het eerst geen centrale eindtoets maar de zogeheten doorstroomtoets. Leerlingen krijgen nu eerst een niveauadvies van hun leerkracht en maken ergens in de drie weken die volgen de doorstroomtoets. Als de uitslag daarvan hoger uitpakt, dan moet het advies aangepast worden. Dit zou bijdragen aan kansengelijkheid, omdat kinderen uit een lagere sociaaleconomische status vaker ondergeadviseerd worden door docenten. Uiterlijk 24 maart krijgen leerlingen hun definitieve advies.

Hoe werkt de loting?
Omdat er in Amsterdam veel scholen zijn waar jaarlijks meer achtstegroepers naartoe willen dan er plekken zijn, wordt er gebruik gemaakt van een lotingsysteem (Centrale Loting & Matching). Eind maart dienen kinderen met vmbo-basis of -kaderadvies vier scholen in te dienen, achtstegroepers met vmbo-t-advies of vmbo-t/havo zes scholen, en havo/vwo of vwo twaalf. 17 april krijgen alle leerlingen hun lotnummer te zien en tegelijkertijd bij welke school ze zijn ingedeeld. In 2023 kreeg 78,4 procent van de leerlingen hun school naar voorkeur. 2.33 procent kreeg een school buiten de top vijf.

Kaya (11), vwo-advies, Nieuw-West

‘Ik heb vwo-advies gekregen dus ik moet twaalf scholen doorgeven. Acht scholen zou makkelijker zijn, want nu moet ik scholen op mijn lijstje zetten die ik niet leuk vind. Gelukkig krijg ik hulp met zoeken. Mijn vrienden Zola en Said hadden mij bijvoorbeeld het Metis Lyceum doorgestuurd, maar montessori lijkt me niks, dan moet je alles zelf plannen.’

‘Het liefst ga ik naar het St. Nicolaaslyceum. Op de open dag vertelde ze dat je daar Sport+ kunt doen. Dan krijg je naast de normale lessen ook nog gekke sporten zoals ijshockey en schermen. Het is een hele grote school. Er zijn 1800 kinderen en het gebouw is vijf verdiepingen hoog. Gelukkig zitten geluidsdempers er aan de muren want anders wordt het wel chaos.’

Kaya (11): 'Geschiedenis lijkt me minder leuk, ik kijk liever vooruit.'
‘Geschiedenis lijkt mij minder leuk. Ik kijk liever vooruit.’

‘Het vak waar ik het meeste naar uitkijk is biologie. Ik wil later namelijk bioloog worden, omdat ik zo veel mogelijk over de natuur wil weten. Voor m’n verjaardag heb ik een microscoop gekregen, maar die is niet heel goed. Op de middelbare school hebben ze veel betere microscopen, daar kan je zelfs bacteriën mee zien. Geschiedenis lijkt me minder leuk, dat is allemaal al gebeurd. Ik kijk liever vooruit.’

Dide (11), kader- of vmbo-t-advies, Oost

‘Ik heb dyslexie waardoor ik zinnen die ik lees soms niet begrijp. Het duurde best lang voordat ik hier hulp bij kreeg want ik stond op een wachtlijst. Bij de doorstroomtoets gaat iemand nu alle teksten voor me voorlezen. Het lijkt er nu op dat het kader wordt, maar als ik de toets goed maak, krijg ik vmbo-t. Dat is best spannend want alleen dan kan ik naar het IVKO, dat is een kunstschool. Je moet voor deze school ook een opdracht inleveren om toegelaten te worden. Ik ga een kijkdoos maken over kunstschaatsen, dat is een sport die ik al heel lang doe.’

Dide (11): ‘Ik ga mijn bestie missen als ik naar de middelbare school ga.’

‘Op mijn ideale middelbare school zijn de leraren niet te streng, maar ook niet te lief. Irritante leerlingen moeten wel de klas uitgestuurd worden als dat nodig is. De muren zijn lichtroze en er wordt veel met iPads gewerkt. Bij geschiedenis krijg je bijvoorbeeld niet alleen toetsen, maar doe je ook een keer een online quiz Kahoot. Alle niveaus zitten door elkaar. Dan kan ik nog met mijn bestie Bo in de klas komen. Die heeft namelijk havo. Ik ga haar wel missen denk ik, maar we zijn van plan elke week met elkaar te appen en facetimen.’

Lieve (12), Amsterdam-West, vmbo/havo- of havo-advies

‘Ik zou wel naar het Barlaeus willen, net zoals mijn zus. Maar ik heb een vmbo/havo-advies gekregen. Als ik heel erg mijn best doe, mag ik misschien nog naar de havo. Gymnasium is niks voor mij. Ik heb groep zes twee keer gedaan. Veel vrienden hebben vwo-advies of zitten al op een middelbare school. Soms voelt het alsof ik er niet bij hoor. Ze hebben het over staartdelingen en kwadraten, die begrijp ik niet, of nóg niet. Maar als mensen niet accepteren wie ik ben, dan hebben ze pech.’

Lieve (12): ‘Bij sommige scholen waar ik ben geweest kun je niet eens naar buiten kijken.’

‘Er zijn gelukkig veel leuke scholen voor mavo-havo. De Vinse School bijvoorbeeld, die is maar zes minuten van mijn huis. Ik ken daar niemand, maar ik ga er nieuwe vrienden maken. Het is een creatieve school met ook aandacht voor wiskunde en taal. Er hangen mooie posters aan de muur en het gebouw heeft grote ramen. Bij sommige scholen waar ik ben geweest kan je niet eens naar buiten kijken!’

‘Ik kijk het meest uit naar biologie. Het klinkt misschien vies, maar daar mag je dieren ontleden. Ik heb weleens gelezen dat als je een pootje van een zeester eraf snijdt, die weer opnieuw aangroeit. Ik wil leren of dat echt zo is.

Achternamen zijn in verband met privacy weggelaten.