Voor influencend Nederland is het inmiddels vaste prik: The Best Social Awards. Deze prijsuitreiking voor TikTokkers, Instagrammers en YouTubers vond dit jaar voor de tiende keer plaats in Amsterdam. Maar voor de genomineerden in de categorie Beste Nieuwkomer was het de eerste keer.
‘Ik was verrast door mijn nominatie,’ zegt Davine Perik op de zwarte loper, ‘maar wel positief verrast.’ Perik heeft 45 duizend volgers op TikTok, waar ze korte sketches deelt met herkenbare typetjes zoals een irritante tante aan de kerstdinertafel. ‘Ik begon met filmpjes maken voor mijn vrienden, en dat ging opeens heel hard.’ Vanavond heeft ze een huisgenootje meegenomen. ‘Prijs of niet, we gaan er hoe dan ook een leuk feestje van maken,’ zegt ze met een glaasje bubbels in haar hand.
De ceremonie wordt georganiseerd door het bedrijf The Best Social, dat vooral bekend is om haar digitale nieuwsplatform The Best Social Media. Creative director Diederik Broekhuizen heeft het evenement tien jaar geleden opgezet. ‘Er wordt veel moois en creatiefs gemaakt op sociale media, maar influencers en digitale bedrijven komen vaak negatief in het nieuws. Daarom wilden we ze graag een avond in het zonnetje zetten.’
Jong talent
De categorie Beste Nieuwkomer is in 2019 in het leven geroepen. ‘We merkten dat in de grote categorieën vaak dezelfde bekende gezichten genomineerd werden,’ zegt Broekhuizen. ‘Het is best lastig om nu nog als nieuwkomer door te breken op sociale media. Daarom wilden we graag ook een spotlight werpen op jonge talenten.’
Er zijn dit jaar vijf genomineerden, die door de redactie van The Best Social Media zijn geselecteerd. De winnaar wordt bepaald door een adviesraad en door het publiek, dat in de weken voorafgaand aan de ceremonie online mag stemmen. Dit jaar ging de prijs voor beste nieuwkomer naar het TikTokaccount van de Nederlandse Nadeche en de Amerikaanse Mootje, waar ze filmpjes over hun relatie met bijna 250 duizend volgers delen.
Ook Roos Stokmans heeft een nominatie binnengesleept. Ze deelt humoristische vlogs over haar leven op TikTok. ‘Ik denk dat het werkt dat ik lekker mezelf blijf,’ vertelt ze, ‘ik probeer overal wat Brabantse gezelligheid in te stoppen.’ Ook voor haar is het de eerste keer bij de Social Awards. ‘De meeste mensen hier ken ik eigenlijk alleen maar van televisie,’ vertelt Stokmans. Naast haar poseren de Real Housewives of Amsterdam geoefend voor de camera’s van Rumag en Pownews.
Espresso martini’s en vegetarische bitterballen
Van een kleine bijeenkomst in een congrescentrum is de ceremonie in tien jaar uitgegroeid tot een groots opgezet evenement in de Kromhouthal in Amsterdam Noord. In de zaal zitten honderden genodigden, en via een livestream kijken ook vanuit huis een paar duizend mensen mee. De prijsuitreiking zelf duurt maar een klein uurtje. Presentatoren Igmar Felicia en Janey Jacké grappen dat ze de opdracht hebben gekregen er een ‘snelle en entertainende show van te maken.’
De meeste gasten lijken dat niet erg te vinden, want tijdens de ontvangst en de afterparty worden zij door de vele sponsoren getrakteerd op espresso martini’s, vegetarische bitterballen en bioscoopkaartjes. Toch lijken de genodigden eigenlijk vooral aan het werk vanavond. Of het nou in de glamourbot van Bol.com of de photo booth van Videoland is, er wordt veelvuldig content gemaakt.
‘Ik moet hier van mijn management zijn’
Voor de doorgewinterde mediapersoonlijkheden is de avond wat minder spannend. Bram Krikke, die dit jaar voor de derde keer de prijs voor beste persoonlijkheid in ontvangst mag nemen, heeft er eigenlijk niet zo veel zin in. ‘Ik ben aanwezig, en daarmee is alles eigenlijk wel gezegd’, grapt hij. Ook Daan Boom, die is genomineerd voor beste YouTuber, was liever thuisgebleven: ‘Ik moet hier van mijn management zijn,’ zegt hij lachend.
Nadeche en Mootje, de winnaars van de beste nieuwkomeraward, zijn de hele avond enthousiast. ‘Wij vinden het heel leuk om hier te zijn, al weten we niet zo goed hoe het allemaal werkt.’ Ze zijn blij met de award, maar gaan het niet te uitbundig vieren. ‘Wij liggen normaal altijd al om 10 uur in bed, dus we gaan zo lekker op tijd naar huis.’
NAP Nieuws vroeg de nieuwkomers op de rode lopers naar het geheim achter hun succes: