Er lijkt geen einde te komen aan de onduidelijkheid rondom de situatie op de Van Woustraat. Om te voorkomen dat auto’s verder rijden waar dat niet mag staan er vanaf deze week verkeersregelaars. ‘Het wordt je werkelijk onmogelijk gemaakt nog ergens te komen.’
‘Omdraaien of afslaan!’ De verkeersregelaar roept een enorme vrachtwagen halt toe. ‘Dat had je een beetje laat door hè?’ Piepend en stekend draait hij om, terug de Van Woustraat af en de Ceintuurbaan op.
Sinds deze week staan er verkeersregelaars op het kruispunt van de Van Woustraat, Albert Cuypstraat en de Hemonylaan. De Van Woustraat is sinds eind december heropend als autoluwe straat, maar het stukje dat naar de Stadhouderskade leidt, werd vanaf toen verboden voor auto’s, taxi’s en scooters. Alleen, dat lijkt voor niemand duidelijk.
‘Compleet onlogisch’
Een file achter de tram, ingewikkelde manoeuvres om te draaien en vooral veel automobilisten die schrikken van de ‘plotselinge’ borden die hun vertellen dat ze niet door mogen rijden. De verkeersleider die de vrachtwagen terugstuurt begrijpt het wel. ‘Op papier is er niets aan de hand. De borden staan er en verkeersdeelnemers moeten zich daar gewoon aan houden. Maar ik snap dat het compleet onlogisch voelt.’
Die borden staan pas bij de splitsing met de Albert Cuyp, niet bij het begin van dit stuk Van Woustraat. Vapeshopeigenaar Menno Slot (51) vertelt hoe hij al eerder tegen de gemeente zei hoe onduidelijk dat zou worden. ‘Ik stelde hekjes, paaltjes of een stuk gras voor zoals je dat soms ziet bij tramhaltes waar geen auto’s mogen komen. Maar ze vonden deze borden genoeg. Dat vind ik naïef.’
Kwestie van gewenning
Dat bleek ook al de eerste maand na de opening. Bewoonster Caroline Daalder (48) zag de files voor de zogenaamde ‘knip’ groeien. ‘Het is zo onduidelijk, kijk: het staat nu helemaal op elkaar.’ Voor haar neus vindt een soort ‘rush hour’-puzzel plaats. ‘Maar goed, hiervoor raasde het allemaal maar door en nu wordt er tenminste een stuk minder hard gereden.’
Volgens Slot is het een kwestie van gewenning. ’Hier in rijden doe je één keer, maar dan weet je het ook.’ Daarbij is er best al wat veranderd, vindt hij. ‘Je ziet nu al dat er minder auto’s rijden, vooral dat vrachtverkeer en al die hulpdiensten met sirenes zijn flink afgenomen, maar écht een fietsstraat is het niet geworden.’
Voordat de verkeersregelaars er stonden, reed het meeste autoverkeer gewoon door. Slot: ‘Dan stonden ze met z’n allen achter een tram, of de tram zelf moest wachten op de auto’s.’ Alles weer omgooien is volgens de ondernemer geen oplossing.
Geen kant op
‘Echt belachelijk dit!’ Een van de autobestuurders die moet omdraaien heeft het helemaal gehad. Hij moet op de Vijzelstraat zijn en weet niet hoe hij daar moet komen, nu deze centrale straat geen doorgang meer biedt. ‘Het wordt je werkelijk onmogelijk gemaakt. Ik kan geen kant meer op,’ roept hij voor hij door racet.
De verkeersregelaar lacht vriendelijk terwijl hij de volgende auto alweer helpt. ‘Ja, ze schelden wel eens, maar ik zit er niet mee. Ze zullen het toch echt moeten leren hiero.’ Hij denkt er nog wel een tijdje te staan. ‘Misschien maakte de gemeente hier een fout, maar al deze auto’s maken al helemaal veel fouten.’
Kraamhouder Osama Darras (50) vindt de verkeerssituatie juist wél logisch. ‘Maar ik ben ook taxichauffeur, dus lees de borden misschien wat beter,’ zegt hij lachend. ‘Hiervoor kon je nergens lossen en laden, het stond altijd op elkaar. Nu is het even wennen, maar voor de mensen die op de Albert Cuyp staan is het hartstikke fijn.’
Een woordvoerder van stadsdeel Zuid laat weten dat de verkeersregelaars er staan om gedrag te veranderen. De gemeente kijkt de komende weken of dat ook het geval is. Het ophangen van camera’s is nog niet aan de orde. ‘We kijken wat nodig is en passen daarop aan,’ aldus de woordvoerder. Zo staan borden bij de ingang van de Ceintuurbaan inmiddels op de planning. |