Fors minder bestellingen én toch winst voor Just Eat Takeaway

Het in Amsterdam gevestigde Just Eat Takeaway kreeg in het laatste kwartaal en over heel 2023 aanzienlijk minder bestellingen dan het jaar ervoor. Ondanks dat de bestellingen in het vierde kwartaal met 7 procent afnamen, was de maaltijdbezorgdienst voor het eerst sinds de oprichting winstgevend.

Door de hoge inflatie lijken wereldwijd steeds minder mensen eten te bestellen via Just Eat Takeaway. Met name in Zuid-Europa, Australië en Nieuw-Zeeland werden minder bestellingen aan huis gebracht. Voor deze delen van de wereld daalde het aantal bestellingen met 16 procent. Ook in Noord-Amerika is met 14 procent een scherpe krimp te zien.

Dat er minder oranje tassen aan de deur kwamen, vertaalt zich ook in de omzetcijfers van de bezorgdienst. In Zuid-Europa, Australië en Nieuw-Zeeland liep de omzet met 17 procent en in de VS en Canada met 15 procent terug ten opzichte van het laatste kwartaal van 2022.

Daarentegen zijn in Noord-Europa, het Verenigd Koninkrijk en Ierland de omzetcijfers juist positief. Terwijl ook in deze gebieden minder besteld werd (2 procent krimp), kan het bedrijf van CEO Jitse Groen voor deze regio juist 5 procent omzetgroei bijschrijven. In totaal verdiende de maaltijdbezorger wereldwijd 5 procent minder aan bestellingen dan tijdens het laatste kwartaal van 2022. Ondanks dat er minder werd besteld en de omzet daalde, is Just Eat Takeaway voor het eerst sinds de fusie van het Britse Just Eat en het Nederlandse Takeaway.com winstgevend.

Dat klinkt verwarrend, maar werkt als volgt. In het verleden gaf het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl veel geld uit aan overnames van andere bezorgdiensten in het buitenland, bijvoorbeeld het Duitse Lieferando. Door deze investeringen ging er meer geld uit dan dat er binnenkwam. Door het gebrek aan winst eisten aandeelhouders een koerswijziging, waarbij minder de focus werd gelegd op overnames en andere investeringen. Ondanks de krimp is er door de afname van investeringen sprake van winst over het laatste kwartaal van 2023. De maaltijdbezorgdienst schaalt de winstverwachting over heel 2023 op naar 320 miljoen euro.