Wasbare luiers, een bakfietstestparcours en biologische opvolggeitenmelk: die komen alleen samen op de Negenmaandenbeurs. Tijdens de 37ste editie proberen 350 merken in de RAI Amsterdam de nieuwste babysnufjes aan de man, maar toch vooral aan de vrouw te krijgen.
Alsof het stiekem afgesproken is, is bijna al het blauw en roze van de stands verdwenen. Rompertjes, broekjes – al dan niet met flare, wiegjes, knuffels en speentjes: ‘treurig beige’ is het nieuwe hip. ‘Ik ben blij dat ik nog niet weet wat het wordt,’ zegt Jip Duinen (31), ‘maar ik heb al wel die nesteldrang om van alles te kopen.’ Ze is 25 weken zwanger van haar eerste kindje en ze wil dat het geslacht geheim blijft tot de geboorte. ‘Gelukkig kun je hier genoeg vinden voor jongens én meisjes.’ Ze houdt een hydrofiele doek met konijntjes omhoog. ‘Te schattig!’
Net als de meeste aanstaande moeders heeft Duinen de aanstaande vader thuisgelaten. ‘Natuurlijk is het ook zijn kind en hij is verder erg betrokken, maar we vonden dit een perfect vrouwenuitje.’ Ze wordt vergezeld door haar moeder en schoonmoeder. Met de prijzige ‘premium’ babymerken blijkt zo’n gezelschap ook financieel voordelig. De konijnendoek betaalt Duinens moeder en haar schoonmoeder doet een 3D-echo cadeau, want te midden van de commerciële kraampjes maken gynaecologen en verloskundigen van het Amsterdam UMC pretecho’s.
Pretecho
‘Het is heel leuk om te kijken hoe het met de baby gaat,’ zegt Marloes Vreeswijck (27), dertig weken zwanger van een meisje. Ze moet nog even wachten, want veel zwangeren zien een 3D-echo voor een schamele vijftig euro wel zitten. ‘Ons bedrag is vele malen lager dan je normaal gesproken voor zo’n echo betaalt,’ zegt hoogleraar Verloskunde Eva Pajkrt. Haar team staat vrijwillig op de babybeurs en de opbrengst gaat naar Stichting Stop te vroeg bevallen, voor onderzoek naar vroeggeboorte.
‘Ik herkende haar neusje, echt van haar vader!’ zegt Vreeswijck nadat ze de echo’s op een witte USB-stick overhandigd heeft gekregen. De vader ontbreekt op de beurs, want ook Vreeswijck heeft haar moeder meegenomen. Nu ze weer weten voor welk wondertje ze het doen, hebben ze weer moed om de rest van de beurs te lijf te gaan. ‘Er is wel ontzettend veel waar je aan moet denken, merk ik hier,’ zegt Vreeswijck. Haar moeder lacht: ‘Je merkt snel genoeg dat je ook zonder supersonische buggy van duizend euro kan, maar er is hier wel veel keuze.’
Wortels plukken
Behalve de nieuwste kinderwagens, fietszitjes en draagzakken is er ook een trend zichtbaar op het gebied van voeding. Biologisch, plantaardig en klaar-in-een-handomdraai is het nieuwe credo. Hoewel, de diepvriesmaaltjes van Mama Deli zijn niet helemaal biologisch en niet alle knijpfruitjes van Organix zijn veganistisch. Gerber is dat beide wel. De wensen-moestuin wekt dan weer de illusie dat de wortels ter plekke uit de grond geplukt moeten worden, maar voor elke wens die tussen de slakroppen wordt gestoken, plant het bedrijf een boom.
Ook aan de achteruitgang is gedacht, want aanstaande ouders moeten ook voorbereid worden op het drie jaar durende verschoonfestijn. Charlotte Joosten, consulent bij Kaatje Katoen, is voorvechter voor de wasbare luier. Twintig tot vierentwintig broekjes zouden een berg van vijfenhalf duizend wegwerpluiers per kind vervangen. En de verstelbare broekjes gaan dan ook nog twee of drie rondes mee. Er hangt wel een prijskaartje aan: een pakket ‘van geboorte tot zindelijkheid’ kost minstens achthonderd euro. ‘Maar,’ zegt Joosten, ‘op den duur is het goedkoper dan de wegwerpvariant.’
Een aanstaande moeder overweegt het, vooral voor de duurzaamheid. ‘Maar ik kan niet voor me zien hoe je dat schoon moet maken.’ Joosten demonstreert: het inlegvel kan het toilet in en de rest mag naar de wasmachine. Het was even wennen, geeft ze toe, maar al snel gingen de vieze luiers gewoon mee in de bonte was.
Of er de laatste jaren meer wasbare luierfanatisten bij zijn gekomen, durft Joosten niet te zeggen. Ze heeft nog tot en met zaterdag om de dertigduizend verwachte bezoekers te overtuigen. Wie tot die tijd genoeg heeft van beige, plantaardig en recyclebaar, kan uitrusten bij de foodcorners. Zij moeten op hun beurt wel opgewassen zijn tegen optredens van Kikker en Nijntje en demonstraties van indoor speeltuinen, want het blijft bovenal de Negenmaandenbeurs.