Niet alleen worden fietsen vaak snel na het moment van diefstal verkocht, ook blijven vrijwel alle gestolen fietsen in Amsterdam. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van de gemeente is uitgevoerd.
Jaarlijks worden er in Amsterdam naar schatting tussen de dertig- en tachtigduizend fietsen gestolen. Het precieze getal blijkt moeilijk in te schatten omdat weinig mensen melden dat hun fiets is gestolen. Om meer duidelijkheid te krijgen over waar de gestolen fietsen belanden, vroeg de gemeente aan het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS) om het fietsdiefstalcircuit van de stad in kaart te brengen.
Verlichting of zadel
Voor dit onderzoek schonk het Fietsdepot van de gemeente Amsterdam honderd fietsen. Deze fietsen werden voorzien van een GPS-tracker die in de verlichting of onder het zadel werd geplaatst. Ook kregen alle fietsen een simpel kettingslot. Vervolgens werden de fietsen tussen juni en november 2021 op twintig locaties met een relatief hoog ‘diefstalrisico’ geplaatst, zoals op het Leidseplein en het Rokin.
Uit het onderzoek bleek dat zeventig van de honderd fietsen binnen een half jaar waren gestolen. De fietsen die niet waren vastgemaakt aan een rek of waarvan alleen het inzetstuk van het voorwiel op slot stond, werden het snelst gestolen. Veruit de meeste diefstallen vonden ’s nachts plaats, waarbij 1 uur ’s nachts de meest voorkomende tijd was. De dagen waarop de meeste fietsen werden gestolen, waren maandag, woensdag en zaterdag. Uit de resultaten blijkt ook dat fietsenwinkels, opvangcentra voor daklozen, cafés, treinstations en tramhaltes hotspots zijn voor fietsendiefstal.
Georganiseerde misdaad
Slechts één gestolen fiets werd een flink stuk buiten de grenzen van Amsterdam vervoerd en geen enkele fiets verdween naar het buitenland. Gemiddeld werd een gestolen fiets binnen twee uur na diefstal al weer in gebruik genomen. Wat betreft de fietsendieven, blijkt dat zo’n 30 procent van de fietsen wordt gestolen door de georganiseerde misdaad of door daders met veel kennis over het totale fietsendiefstalsysteem.
In een brief aan de gemeenteraad heeft wethouder Melanie van der Horst (Vervoer) laten weten dat het onderzoek met de politie is besproken. De politie gaf echter aan dat zij op basis van het onderzoek nog geen vervolgactie kan ondernemen, omdat voertuigdiefstal door de driehoek (gemeente, politie en OM) niet als prioriteit is bepaald.