Voor hulp in huishouden is er in Amsterdam momenteel een gemiddelde wachttijd van tien maanden. De vraag voor zorg is groter dan het aanbod. Ook Emile Thuiszorg merkt daar veel van en flyerde afgelopen zaterdagmiddag op straat om personeel te werven.
‘Het is heel erg. Ons team was tot een half jaar geleden het grootste van alle teams in Amsterdam. Maar op een gegeven moment stopten veel mensen tegelijk, de meesten waren klaar met de studie en kregen vaste banen. Toen is ons team van acht naar drie Emilers gegaan,’ zegt Kamiel van Kooten (20), bachelorstudent health and life sciences aan de Vrije Universiteit. Hij werkt anderhalf jaar bij Emile Thuiszorg en is sinds drie maanden mentor van zijn team in Bos en Lommer. Momenteel heeft hij één cliënt die hij wekelijks een uurtje verzorgt. ‘Nu zitten we weer op vijf werknemers, maar alsnog hebben twaalf cliënten hulp nodig, die we nu niet kunnen bieden.’ Hij valt even stil. ‘Dan hebben we het nog niet eens over mensen die op de wachtlijst staan. Dat zijn er momenteel achtentwintig.’
Veel open diensten
Bij Emile Thuiszorg werken studenten die huishoudelijke en persoonlijke zorg verlenen aan hun vaste cliënten. In de Amsterdam zijn zesentwintig verschillende wijken en in bijna elke wijk is de vraag naar hulp hoger dan het aanbod. Zo ook in Bos en Lommer. ‘We hebben een enorm personeelstekort. Ik merk het continu. Er staan veel diensten open, dus veel cliënten bellen, maar we hebben niet genoeg werknemers.’ Kamiel staat samen met zijn collega Maria Christianidi (24) voor de Albert Heijn op de Jan Evertsenstraat in Amsterdam Nieuw-West te flyeren om nieuwe personeel te werven. Zijn andere collega, Stephanie Blijleven (24), heeft besloten om naar Plein 40-45 te gaan om daar studenten aan te spreken.
Maria werkt ruim een maand bij Emile en maakt wekelijks schoon bij twee cliënten. Ze doet een master in business law aan de Vrije Universiteit (VU) en is via een flyeractie op de VU in aanraking gekomen met Emile. Nu is ze met vier anderen deel van team Bos en Lommer. Ze besluit om aan de andere kant van de straat te gaan waar de zon schijnt om mensen aan te spreken.
Wachtlijst en wassen
Omdat door heel Amsterdam sprake is van een grotere vraag dan aanbod in verschillende thuiszorgorganisaties is er sinds 1 oktober 2020 een algemene wachtlijst voor Hulp bij Huishouden. Mensen die zorg aanvragen worden bij de eerste de beste zorgaanbieder geplaatst. Ook Emile is nu ruim twee jaar aangesloten bij deze wachtlijst. Momenteel is de gemiddelde wachttijd tien maanden.
‘Sorry, ik ga even iemand aanspreken,’ zegt Kamiel en hij loopt naar een jongen die zijn boodschappentas op zijn rek van zijn fiets zet. Maria steekt de straat over en besluit om weer voor de Albert Heijn te gaan staan. Ze stapt op twee vrouwen af die Engels spreken. Maar het gesprek duurt niet lang, ze zijn niet geïnteresseerd. Ook Kamiel komt terug van zijn gesprek. ‘Hij heeft zijn eigen bedrijf, helaas.’
‘Ik denk dat mensen het best spannend vinden om bijvoorbeeld mensen te wassen. Maar als ik later oud ben zou ik ook echt blij zijn als mensen me willen helpen. Het is ook leuk een student aan huis die in de bloei van zijn leven zit, met allemaal verhalen. Je doet echt iets goeds voor de samenleving.’
Geen miljonair
Dat er in andere sectoren beter verdiend wordt, ziet de mentor van Bos en Lommer ook als een reden dat mensen ergens anders willen werken. Bij Emile verdien je iets boven het minimumloon. ‘Je moet wel echt affectie hebben met de zorg, want met dit werk word je geen miljonair. Nu met de hoge prijzen, kiezen mensen voor een baan die wat beter verdient en ik kan ze geen ongelijk geven.’
Kamiel stopt het gesprek even en spreekt een meisje aan. Ze praten een paar minuten en dan komt hij met een grote lach weer aanlopen. ‘We hebben een nieuwe sollicitant. Ze was super enthousiast en gaat zich aanmelden.’