De kloof tussen Uber-chauffeurs en het bestuur is gigantisch, menen de chauffeurs. Vandaag voerden zij samen met vakbond FNV actie bij het Uber-hoofdkantoor in Amsterdam. ‘Het zijn gewoon klootzakken.’
‘Bro, hoe maak je dit vast?’ vraagt Samir (34) aan de bestuurder achter hem. Hij wappert met het rode FNV-vlaggetje dat hij in z’n handen klemt en gebaart naar de ramen van z’n auto. Het antwoord komt binnen seconden: ‘Klemmen, bro, tussen het raam.’ Samir, die zelf in het Amsterdamse centrum woont, is al acht jaar lang taxichauffeur bij het miljardenbedrijf Uber. Hij was naar eigen zeggen ‘een van de eersten in Nederland’. Toen was het nog een goedbetaalde baan, vertelt Samir. ‘Maar na het tweede jaar heeft Uber alles afgesloten- de hele markt werd opgeslokt.’
Vandaag is voor hem de maat vol en rijdt hij, samen met zeker tachtig andere Uber-chauffeurs, al toeterend in een optocht van zeker tachtig taxi’s over de A10. Eindpunt: het Uber-hoofdkantoor, dat sinds 2012 in Amsterdam is gevestigd.
Het miljardenbedrijf staat vaker onder vuur, niet alleen in Nederland. Vorige zomer kwamen de Uber Files aan het licht: meer dan honderdduizend interne bedrijfsdocumenten legden bloot hoe Uber de Nederlandse politiek en Belastingdienst naar eigen hand heeft gezet. Later bleek dat voormalig Eurocommissaris en oud-VVD’er Neelie Kroes in de lobbycampagne verwikkeld was.
Voor Uber-chauffeurs als Samir lijken de Uber Files niet de grootste zorg te zijn. Onderbetaling en vertegenwoordiging, dát houdt de chauffeurs dagelijks bezig. ‘Alles wordt duurder, maar de ritten worden steeds goedkoper gemaakt’, zegt Samir. Hij rijdt tegenwoordig voor ongeveer zeven euro per rit, waar hij aan de eindstreep nog geen twee euro van overhoudt. ‘En alles gebeurt zonder overleg.’ Volgens Amrit Sewgovind, FNV-bestuurder die zich alleen nog maar met Uber bezighoudt, is er dan ook geen enkele vorm van vertegenwoordiging aanwezig. ‘Het is volledig eenzijdig. Volgens de rechter zijn de chauffeurs werknemers, maar ze zitten niet in de ondernemersraad van Uber. Veranderingen worden gewoon van de ene op de andere week ingevoerd en overleggen met de chauffeurs, ho maar.’
Geen communicatie mogelijk
Dat moet anders, vinden de chauffeurs die vandaag massaal naar het Uber-hoofdkantoor zijn getrokken. Bij Uber zijn het ‘oplichters’ en dat moeten ze vandaag weten ook: chauffeurs schreeuwen, fluiten en joelen op de stoep van het hoofdkwartier terwijl de buitenmuren van het pand driftig worden beplakt met geïmproviseerde posters.
Hun boosheid gaat niet alleen over de verlaging van ritprijzen en de verhoging van commissies, maar ook over de communicatie tussen de chauffeurs en het bestuur. Een 33-jarige Uber-chauffeur, die vanwege privacyredenen niet met z’n naam op NAP Nieuws wil, legt uit: ‘Als er een probleem is, kan je binnen de Uber-app wel een optie aanvinken, maar je krijgt altijd een robot-antwoord. Je wordt nooit persoonlijk geholpen. En als je mailt gaan er vaak drie dagen overheen. Het zijn gewoon klootzakken.’
Samir herkent dit gebrek aan communicatie. ‘Je kan nergens terecht als je ergens over wil praten.’ Ook over vandaag is hij niet hoopvol: ‘Ik weet zeker dat Uber iedereen op kantoor naar huis heeft gestuurd. Dat doen ze altijd als er een actie is.’
Het is niet de eerste keer dat vakbond FNV de strijd met gigant Uber aangaat. Kleinschalige acties daargelaten, spande FNV in 2021 een rechtszaak tegen het bedrijf aan. Het oordeel van de rechter lag in het voordeel van de vakbond: Uber zou haar chauffeurs als officiële werknemers moeten behandelen, inclusief een uitbetaling volgens het vastgelegde CAO Taxivervoer. Aan dat vonnis heeft Uber nog niet voldaan en het hoger beroep in de zaak speelt later dit jaar. ‘Uber heeft de allerbeste advocaten ter wereld, dus dat gaan we sowieso verliezen, zegt Samir.
Vanuit het Uber-kantoor is het vandaag akelig stil, maar morgen presenteert het bedrijf haar jaarcijfers. De boze chauffeurs voor het hoofdgebouw, de proteststickers die op de ramen zijn geplakt en de speeches van FNV’ers- allemaal om de aandacht op de schaduwkanten van Uber te vestigen. Een strategisch geplande actie, volgens het FNV. Sewgovind laat weten: ‘Voordat Uber mag opscheppen dat het zo goed gaat, moet het publiek ook weten dat ze volledig de weg kwijt zijn.’