Hoewel de nieuwe ondergrondse fietsenstalling bij Amsterdam Centraal feestelijk is geopend, sluit de Fietsflat een paar meter verderop minder ceremonieus. Hiermee verdwijnt een van de laatste plekken bij het station waar een fiets langer dan 24 uur gratis kan worden gestald. Tijdens de ochtendspits van sluitingsdag 30 januari moeten tientallen mensen bij de flat worden weggestuurd. Voor veel van hen is het nieuwe prijskaartje een onaangename verrassing.
Bij de ingang van de Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt student Sofie van Borkum (24) onaangenaam verrast. Een gemeentewerker in een groen verkeershesje vertelt dat ze haar fiets in de nieuwe ondergrondse fietsenstalling moet zetten. De eerste 24 uur kan dat gratis, daarna kost het 1,35 euro per dag. Aan de paar dagen die ze bij haar ouders wil doorbrengen, hangt dus opeens een extra prijskaartje. ‘Je kan ook een abonnement nemen voor 80 euro per jaar,’ voegt de man in het groen toe. ‘Zit bandenplakken daar dan bij inbegrepen?’ begint Van Borkum. Ze lijkt nog steeds vastbesloten haar fiets de Fietsflat in te loodsen.
‘De Fietsflat sluit op 30 januari.’ Op de dag zelf worden steigerdoeken met deze tekst rond de fietsenstalling opgehangen. De doeken hangen er met een reden: maandagochtend moeten tientallen mensen worden weggestuurd bij de Fietsflat. Fietsers hebben nog tot 24 februari de tijd om hun stalen ros uit de rekken te halen. Daarna zullen ze een afspraak moeten maken bij het fietsdepot in het Westelijk Havengebied als ze hun fiets ooit nog terug willen zien. Binnenkort is het nergens rond Amsterdam Centraal mogelijk om je fiets langer dan 24 uur gratis te stallen. De laatste fietsenstalling waar dit nog kan, Fietsenstalling IJzijde, zal volgens de Gemeente Amsterdam binnenkort sluiten.
Joris Liebregt (41) haalt met enige tegenzin zijn fiets uit de stalling. ‘Ik moet dus een soort abonnement nemen op mijn fiets,’ concludeert hij. ‘Het wordt ons er niet makkelijker op gemaakt.’ Hij denkt dan ook dat het sluiten van de Fietsflat een staartje krijgt. ‘Er komt pas weerstand als mensen het ervaren. Niet als ze het een half jaar van tevoren horen.’ Hij geeft aan dat het mooi is dat de faciliteiten rond Amsterdam Centraal worden verbeterd. ‘Maar dat dit een prijskaartje moet hebben voelt een beetje stiekem. Vooral omdat je je fiets niet ergens anders gratis kwijt kan. Dat gaat mij flink wat kosten, ik werk maar drie dagen in Amsterdam. Mijn fiets staat de rest van de tijd op Centraal.’
Een stuk verderop heeft Aleksej Ovsiannikov (32) zijn fiets net weggezet. ‘Mag dat dan niet meer hier?’ vraagt hij. De mannen in het groen heeft hij gemist. ‘Ik snap sowieso niet waarom je voor het parkeren van een fiets geld vraagt. Mensen nemen al de fiets in plaats van de auto. We proberen het allemaal wat beter te doen. Het zou fijn zijn als we daarvoor wat meer beloond worden. Je kan als stad toch ook iets geven?’ Hij voegt hieraan toe dat zelfs een gratis periode van 74 uur een verschil zou maken. ‘Dan kan je tenminste een weekendje weg.’
Woordvoerder van de wethouder Verkeer en Openbare Ruimte Melanie van der Horst geeft aan dat het sluiten van de Fietsflat niet is bedoeld om fietsgebruik te demotiveren. Wel moet worden voorkomen dat fietsen voor langere tijd bij Amsterdam Centraal blijven staan. ‘Mensen kunnen op andere plekken in de stad hun fiets twee weken neerzetten. Daar zijn de stallingen bij Centraal niet voor bedoeld, die stromen anders te snel vol.’ Bovendien versperren geparkeerde fietsen volgens haar nu vaak de weg voor bijvoorbeeld kinderwagens en rolstoelen. ‘Wij geven dan ook prioriteit aan mobiliteit over parkeren.’ Zij raadt fietsers die niet willen betalen aan hun fiets bij een ander station te stallen.
Bij de Fietsflat besluit intussen ook Van Borkum de handdoek in de ring te gooien. Ze neemt de 1,35 euro dan toch maar voor lief. ‘Als ik voor parkeren had willen betalen, dan had ik wel een auto genomen. Nu betaal ik na een paar dagen gewoon meer voor de fietsenstalling dan de 20 euro die ik voor mijn fiets betaald heb.’