Ondanks de heropening van het hoger onderwijs volgen veel Amsterdamse studenten liever online onderwijs. Thuis studeren bespaart hen reistijd, maar biedt ook andere voordelen.
‘Thuisonderwijs is gewoon veel efficiënter. Na afloop van een online werkcollege sta ik vijf minuten later op m’n rolschaatsen – dat is superhandig.’ Volgens student Organisatiewetenschappen Caroline van Sprang (23) is online onderwijs ideaal voor studenten die veel activiteiten willen combineren. ‘Als ik online college volg, kan ik tegelijkertijd andere dingen doen. Alvast lunch maken, bijvoorbeeld.’
Sinds 15 januari zijn studenten weer welkom op de universiteit. Toch blijven veel van hen liever thuis, merken docenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Een deel van de studenten die thuisblijft, is inmiddels gewend geraakt aan de voordelen van online onderwijs.
Betere leeromgeving
‘Thuis heb ik een goede computer en kan ik me beter concentreren. Aan het begin vergde thuis studeren veel discipline, maar nu ben ik er productiever dan op de universiteit zegt Roel Kuiper (23), student Kunstmatige Intelligentie aan de UvA.
Sinds maart 2020 gaat Roel nauwelijks nog naar de universiteit. ‘Voor mijn studie is het maken van opdrachten belangrijk. Dat doe ik liever alleen. Ook als ik later ga werken, moet ik het immers alleen kunnen.’
Meldoy Kaagman (27) studeert Data Science aan de Universiteit Tilburg en bespaart door online onderwijs enkele uren reistijd per dag. ‘Toen ik besloot om in Tilburg te gaan studeren, wilde ik daar ook graag heen verhuizen. Maar omdat ik geen woning kon krijgen, ben ik in Amsterdam gebleven.’
Thuisonderwijs heeft volgens Kaagman nog meer voordelen. Veel colleges worden opgenomen en online gezet zodat studenten zelf kunnen bepalen wanneer ze ernaar kijken. ‘De studiestof is ingewikkeld en het is soms handig om een stuk terug te kijken. Of het college even te pauzeren zodat ik extra informatie op internet kan opzoeken.’
Maar Kaagman merkt ook de nadelen van het thuisonderwijs. ‘Ik mis de gezelligheid in de pauze bij de koffieautomaat en samen klagen over de studiedruk. Dat heb ik opgelost door af te spreken met studiegenoten die ook in Amsterdam wonen.’
Negatieve gevolgen voor academische ontwikkeling
De lage opkomst tijdens colleges baart docenten van de UvA zorgen. Academische vaardigheden zoals openbaar spreken en samenwerken zijn bij studenten minder ontwikkeld tijdens de pandemie, merken docenten. Voor de pandemie gold er op veel universiteiten een strenge fysieke aanwezigheidsplicht bij werkcolleges. Door de pandemie wordt daar nu coulanter mee omgegaan, melden woordvoerders van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en de UvA.
Ook Kuiper ziet dat sommige academische vaardigheden minder goed zijn ontwikkeld bij zijn medestudenten door het thuisonderwijs. Toch vindt hij dat studenten altijd zelf moeten bepalen of ze naar college gaan. De academische achterstand kun je ook ergens anders inhalen, volgens hem. ‘Openbaar spreken kan ik vrij goed van nature en samenwerken leer ik op de voedselbank waar ik vrijwilligerswerk doe.’
Kaagman is wel voorstander van een strengere aanwezigheidsplicht tijdens werkcolleges. ‘Nog steeds heb ik profijt van de discipline die ik heb ontwikkeld door het fysieke onderwijs tijdens mijn bachelor. Ik heb toen ook veel vrienden gemaakt die ik nog steeds vaak zie.’
Mensen leren kennen, een netwerk opbouwen en nieuwe vrienden maken: het gaat de generatie studenten die thuisonderwijs hebben gekregen minder makkelijk af. Kaagman : ‘Veel van mijn LinkedIn connecties heb ik nog nooit gezien. Daar baal ik van, want een goed netwerk is cruciaal voor mijn toekomstige carrière.’