De versoepelingen die woensdagochtend zijn ingegaan, betekenen voor veel Amsterdamse ondernemers het einde van een moeilijke periode. Maar voor anderen breken juist nu spannende tijden aan. Zij startten middenin de coronacrisis hun bedrijf en profiteerden van de lockdown. ‘Zodra er weer meer mag, zie je ook onze gebruikscijfers teruglopen’
Stel je voor: je hebt net een leuke jongen ontmoet, die je graag beter wil leren kennen. Helaas woon je in een groot studentenhuis met veel huisgenoten en alle kroegen zijn gesloten. Hierdoor blijven je opties beperkt tot een wandeldate.
Veel van de vriendinnen van Danique Fennema (25) klaagden regelmatig over hun saaie afspraakjes in Amsterdam. Dat zette Fennema aan het denken: ‘Ik vroeg mij af wanneer een date nou echt geslaagd zou zijn, en dat heb ik in een concept gegoten.’ Sindsdien hebben al meer dan zevenduizend mensen een wandeling gemaakt, met het door Fennema ontwikkelde Tassie. In de tas zitten kaarten met daarop verschillende opdrachten, waardoor je de stad en elkaar beter leert kennen. Fennema legt uit: ‘In een wandeling van ongeveer twee uur leer je alles over de geschiedenis, architectuur en leuke verhalen uit het centrum.’
Hoog aantal startende ondernemers
Opvallend is dat het aantal mensen dat een onderneming begint, nog steeds erg hoog is vergeleken met de pre-corona tijd. Uit de cijfers van de Kamer van Koophandel (KVK) blijkt dat er in 2021 ruim 250.000 ondernemers een bedrijf zijn gestart. Daartegenover staan bijna 133.000 ondernemers die vorig jaar vrijwillig of noodgedwongen met hun bedrijf zijn gestopt. Ondernemerscoach Kelly Weekers legt bij het trenddossier 2021 op de website van de KVK uit: ‘Ik merk dat veel mensen juist nu die sprong wagen, omdat als gevolg van de coronacrisis hun baan op de tocht staat of al verdwenen is.’
Ook Fennema besluit haar ideeën direct in de praktijk te brengen. Omdat ze alles uit haar eigen spaarpot moet bekostigen, begint ze klein. De opdrachtkaartjes schrijft ze eerst nog met de hand. Fennema vertelt: ‘Op een moment had ik vijftig bestellingen per dag. Toen wist ik, dit gaat zo niet meer.’ Voor Fennema is het inmiddels een fulltime baan, maar aan de telefoon wil ze liever niet ingaan op haar maandelijkse omzet.
‘Ik merk dat veel mensen juist nu die sprong wagen, omdat als gevolg van de coronacrisis hun baan op de toch staat of al verdwenen is.’
Kelly Weekers – Ondernemerscoach
Een vliegende start
Niet alleen eenmanszaken wisten het afgelopen jaar succesvol in te spelen op de veranderingen in de samenleving. Binnen een jaar is het videochatplatform Mibo gegroeid van twee naar tien werknemers. Het doel van het platform is om online groepsbijeenkomsten leuker te maken. In een 3D-omgeving kunnen collega’s of vrienden afspreken voor een vrijdagmiddagborrel of de dagstart. De makers hebben daarbij geprobeerd om het voeren van losse gesprekjes makkelijker te maken. Zo kun je bijvoorbeeld met een collega van de groep weglopen voor een onderonsje.
Als het platform in oktober 2020 online gaat, is het vrijwel gelijk een succes. Oprichter Benjamin de Jager (32) vertelt trots: ‘Sinds de lancering in oktober hebben al meer dan 500.000 mensen gebruik gemaakt van het platform’. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan één miljoen euro aan financiering opgehaald.
‘Sinds de lancerig in oktober hebben al meer dan 500.000 mensen gebruik gemaakt van het platform’
Benjamin de Jager – Oprichter van Mibo
Het einde van de pandemie
Afgelopen week kondigde de directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie aan dat het einde van de coronapandemie in Europa mogelijk in zicht is. Nu ook de Nederlandse overheid de coronamaatregelen heeft versoepeld, staan beide bedrijven voor nieuwe uitdagingen. Fennema verwacht dat het aantal bestellingen zal teruglopen wanneer er meer te doen is in de stad. Daarom heeft ze het aantal steden waar mensen een stadswandeling kunnen maken uitgebreid. Toch maakt ze zich geen zorgen: ‘Zelfs toen vorig jaar zomer de festivals door gingen, kreeg ik nog aanvragen binnen.’
Ook de Jager ziet dat de versoepelingen van invloed zijn op zijn bedrijf: ‘We hebben veel tijdelijke gebruikers die aan het einde van de lockdown enkel denken: Fijn, we mogen weer naar de echte kroeg. Dan zien we ook de gebruikscijfers teruglopen.’ Wel geloven de oprichters dat het bedrijf ook buiten corona een bestaansrecht heeft. Volgens de Jager heeft er een verandering plaatsgevonden, waarbij steeds meer werknemers op afstand werken.
Dat thuiswerken heeft tot gevolg dat mensen zich sneller eenzaam voelen. Daarnaast zijn werknemers volgens de Jager eerder geneigd hun werkgever te verlaten en is de verbinding met een bedrijf minder. De Jager verwacht daarom dat bedrijven die remote werken ook op de lange termijn gebruik zullen maken van Mibo. ‘Veel bedrijven willen dat hun werknemers gelukkig zijn. In onze online omgeving kunnen ze altijd terecht voor een gezellig praatje.’