De cultuursector mag vanaf aankomende woensdag weer open. Theatermakers bereiden zich haastig voor op hun eerste voorstelling na de lockdown. ‘Ik vraag me af of het lukt om alles op tijd voor elkaar te krijgen.’
Voor de deuren van Frascati in Amsterdam staat een groepje acteurs te roken. Binnen zijn de voorbereidingen in volle gang: de lichten worden afgesteld en ergens in de coulissen klinken zaaggeluiden. Na een lockdown van vijf weken mag het theater op woensdagavond haar deuren weer openen. Met als eerste op het programma: KRANT van het theatergezelschap De Veenfabriek. De productie is een satire van regisseur Joeri Vos over wereldverbeteraars die proberen hun werk goed te doen.
Vos is opgelucht dat de voorstellingen door kunnen gaan. Toch blijft veel onduidelijk: hoeveel mensen er plaats mogen nemen in het publiek en of het lukt om genoeg kaartjes te verkopen. ‘De afgelopen nachten heb ik bar weinig geslapen. Een nieuwe voorstelling is natuurlijk altijd spannend maar daarbij komt nu de vraag of het lukt om alles op tijd voor elkaar te krijgen’, zegt Vos. ‘Ik weet pas vanavond, na de persconferentie, wat precies de regels zijn.’
De meeste versoepelingen waren traditiegetrouw al dagen voor de persconferentie gelekt: de horeca en cultuursector mogen open tot 22:00. Bezoekers moeten een vaccinatie- of herstelbewijs tonen bij de deur. Ook moeten theaters rekening houden met een maximum aantal bezoekers. Hoe hoog dat maximum is, is nog onduidelijk.
Met slechts één dag tussen de persconferentie en de opening van de cultuursector ligt de druk hoog. ‘Als we opeens maar voor dertig man kunnen spelen betekent dat ook lagere inkomsten. Dan blijft het spannend of we genoeg geld binnenkrijgen’, zegt Vos.
‘Je wordt er af en toe ook een beetje melig van. Soms moet je gewoon lachen en doorgaan’, zegt de regisseur te midden van een set die nog wordt opgebouwd. ‘Ik durf al heel lang maar een uur vooruit te kijken.’
In de gangen van Frascati is ook theater-en programmamaker Mara van Nes te vinden. Voor haar kwamen de versoepelingen te laat. ‘Een dag voordat onze productie van start gaat, gaat ineens alles open. Het lukt nu niet meer om de productie om te vormen voor een live publiek. Het blijft een ‘lockdown’ versie.’
Ondanks de versoepelingen is Van Nes gefrustreerd door de onduidelijkheid. ‘Ik durf niet meer te optimistisch te zijn’, zegt ze. ‘Ik ben de hele tijd alles aan het omgooien. Dat is zo vermoeiend.’
KRANT speelt haar tryouts van 26 t/m 28 januari in Frascati, Amsterdam en gaat daarna op tournee.