Huizen in plaats van snelweg – de Amsterdamse GroenLinksfractie ziet het voor zich bij de A10-West. De fractie wil dat de gemeente Amsterdam onderzoekt of de strook snelweg weg kan, is vandaag bekendgemaakt.
Het is geen proefballonnetje, belooft raadslid Zeeger Ernsting (GroenLinks). ‘De snelweg is vervuilend en deelt de stad in tweeën, en we kunnen de ruimte die hij in beslag neemt beter gebruiken.’ GroenLinks wil dat de gemeente drie scenario’s onderzoekt: de snelweg afwaarderen tot 50-kilometerweg, de snelweg helemaal slopen of gedeeltes afwaarderen en weghalen.
De ruimte die daardoor ontstaat, kan worden gebruikt voor woningbouw en groen. Ernsting: ‘Het is ontzettend belangrijk dat er genoeg betaalbare huizen in Amsterdam zijn, en die willen we niet in de natuur rondom de stad bouwen. We moeten dus plek in de stad vinden.’
Als het plan werkelijkheid wordt, moeten automobilisten in plaats van de A10 omrijden via de A5 en de A9. Dat duurt zeven minuten langer.
Raadslid Kevin Kreuger (JA21) lacht het plan van GroenLinks uit op twitter. ‘De A10 is een rijksweg, dus je onderzoekt jezelf maar lekker suf’, schrijft hij. De gemeente heeft geen zeggenschap over rijkswegen. Tegen NAP Nieuws zegt Kreuger: ‘Het is geen realistisch plan. Iedereen weet hoeveel auto’s er over de A10-West gaan, die weg kan je niet zomaar weghalen of afwaarderen.’
‘We hebben het Rijk bij dit plan nodig’, erkent Ernsting. ‘Bij de aankomende Tweede Kamerverkiezingen moeten we daarom inzetten op miljarden voor openbaar vervoer in plaats van miljarden voor asfalt.’ Een nieuwe metrolijn tussen de Isolatorweg en het Centraal station, zodat een ring ontstaat, staat al langer op de agenda van het stadsbestuur.
‘Ik verwacht niet dat een landelijke meerderheid ook maar denkt over het dichtgooien van de A10′, zegt Kreuger. Volgens hem zou de doorstroom van auto’s door de maatregel verslechteren. ‘Mensen staan niet voor de lol in de file, ze moeten voor hun werk van A naar B. Dit is gewoon platte autohaat.’