De gemeente Amsterdam gaat 29,9 miljoen euro besteden om de vijf ondergrondse metrostations van de Oostlijn helemaal brandveilig te maken. Vandaag is bekendgemaakt dat de gemeenteraad heeft ingestemd met dat bedrag. Het gaat om de metrostations Centraal Station, Nieuwmarkt, Waterlooplein, Weesperplein en Wibautstraat.
Het geld wordt onder andere gebruikt om de vluchtwegen en brandmeldingsinstallaties in de stations te verbeteren. De gemeente belooft dat de stations voor het einde van 2022 weer aan alle eisen voldoen.
‘Erg veel geld’, vindt raadslid Jan-Bert Vroege (D66). Hij was het enige raadslid dat afgelopen woensdag vragen stelde over het plan. Op zijn verzoek is nu duidelijker waar het geld precies aan wordt besteed, en houdt wethouder Egbert de Vries (Verkeer en Vervoer, PvdA) de raad op de hoogte van de werkzaamheden.
‘Het verbaast me dat de rest van de raad zijn schouders ophaalt bij dit bedrag’, zei Vroege tijdens de raadsvergadering. Tussen 2008 en 2014 zijn de metrostations nog gerenoveerd voor 337 miljoen euro, een bedrag dat tientallen miljoenen hoger uitviel dan verwacht.
Bij die eerdere verbouwing is de brandveiligheid ook verbeterd, maar nieuwe modellen die rekening houden met wind en tocht laten zien dat de stations nog steeds niet helemaal veilig zijn. Als er door een storing veel mensen op het perron zijn en er ontstaat een grote brand in een metro, dan kunnen niet alle mensen op tijd weg, zou uit die berekeningen blijken.
Die onveilige situatie is er alleen als er bij de metrohalte aan de oostkant van het Centraal Station meer dan 1250 mensen zijn, of bij de Nieuwmarkt meer dan 500. Omdat dat nauwelijks voorkomt, en de kans op een grote metrobrand volgens de gemeente erg klein is, blijven de stations gewoon open. ‘Reizigers kunnen zonder zorgen met de metro’, verzekert Annemiek Bots, woordvoerder van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.