‘Appeltaartrum’ om de stad te steunen

Lege terrassen in de stad inspireerden twee Amsterdamse vriendinnen om een eigen onderneming te beginnen. Wat als een lokaal initiatief begon, heeft zich ontwikkeld tot een landelijk succes.

‘Zó zonde’, vond ze het. Al die barretjes en restaurants aan het Gerard Douplein mochten geen gasten meer ontvangen. Enkele dagen na de aankondiging van de lockdown, in oktober, liep Kim ten Have (26) haar gebruikelijke rondje door De Pijp. Omdat haar werk in de horeca stil lag, had ze alle tijd. Ook haar vriendin Lianne Verkerk (26) had weinig omhanden, toen de telefoon ging. ‘Kim zei: we gaan dit doen en betrekken de horeca erbij. Je maakt een mooie wandeling langs die zaken en steunt ze ook nog. Toch, Kim?’

Toen wisten ze nog niet dat Stadswandeling 020 een dagtaak zou worden. De kaartjes voor de wandelroutes langs Amsterdamse horecazaken (3 euro per stuk) waren vorige week binnen twee uur uitverkocht.

Tussen de drukte door blikken ze terug aan de telefoon. ‘Voor de testwandeling fietsten we langs een paar zaken, ze kenden ons niet’, vertelt Lianne lachend. ‘Hoi, dit is ons plan, dit weekend doen jullie mee. Drop the bomb, was de strategie.’ De bom sloeg in: cafés en restaurants wilden zo graag meedoen, dat Kim en Lianne ze verdeelden over vijf routes door de stad. Om groepsvorming te voorkomen, werken ze met een maximum aantal aanmeldingen, twee per bestelling.

Deelnemende zaken lopen niet binnen, maar de meeste bezoekers komen inmiddels van Stadswandeling 020. ‘Eindelijk hebben we wat te doen’, zegt Dirk van Zetten, bedrijfsleider bij Waterkant. Een van de producten die het Surinaamse bar-restaurant volgens afspraak met een kleine korting verkoopt is een warme rum punch met appeltaartsmaak. Waterkant ligt op de 11 Take Away-route, geïnspireerd op de Elfstedentocht, waar deelnemers uren zoet mee zijn. Onderweg zijn ook speciaalbiertjes, oesters en broodjes bal afgeprijsd. Van de verkoop wordt geen commissie afgestaan aan Kim en Lianne.

Landelijk
Toch is de Stadswandeling in drie maanden uitgegroeid tot een landelijk bedrijf. In de ‘familie-app’ zitten ambassadeurs van twaalf steden waar hun initiatief is uitgezet, van Maastricht tot aan Groningen. Hoeveel ze verdienen, is ‘een beetje privé’, zegt Lianne aarzelend, maar ‘ze mogen niet klagen’. 

Hoewel ze er niet aan twijfelen dat hun bedrijf toekomstbestendig is, vinden de Amsterdammers dat niet het belangrijkste. Kim: ‘Dit geeft zoveel positieve energie voor de horeca. Mensen denken: deze zaak kende ik nog niet, hier ga ik ook na de lockdown heen. Dat is echt waardevol.’

Amsterdam is sinds maart 2020 een stuk stiller dan voorheen. In De Stille Stad onderzoekt NAP Nieuws hoe de stad en haar bewoners sinds het begin van de coronacrisis zijn veranderd. Hoe vergaat het de pandemie-hobbyisten bijvoorbeeld? En hoe is het met de dierenasielen, die haast leeg zijn doordat elke Amsterdammer op zoek is naar een harig lockdownmaatje?