AMSTERDAM – Steeds meer lp’s worden verkocht op platenbeurzen; steeds minder in de winkel. Als leek is het lastiger om je een weg te banen door een rommelige beurs. NAP Nieuws nam een kijkje bij de Good Music Vinyl Market in het Volkshotel.
Met grote ogen graaft Francesco Scognamiglio wild door een grote doos vol met lp’s. ‘House’ staat op de doos geschreven. Tweedehands platen liggen in willekeurige volgorde door elkaar. Af en toe pakt hij een plaat eruit, die hij op een alsmaar groter wordende stapel legt.
Op de Good Music Vinyl Market, een platenmarkt in het Amsterdamse Volkshotel, hebben vinyljunks en verkopers elkaar gevonden. Scognamiglio is zo’n vinyljunk. Hij verzamelt elk denkbaar genre – vorige week kocht hij nog Japanse pop uit de jaren 70 – maar vooral house en techno. Hij is trots als hij een obscure plaat koopt die niemand kent. Die zijn vaak goedkoop, maar alsnog geeft Scognamiglio honderd tot tweehonderd euro per maand uit.
Zijn stapel is nu zo’n veertig platen dik. De komende uren verdwijnt hij met koptelefoon achter de platenspeler.
‘Platenwinkels verdwijnen ondanks vinylrage’, kopte NAP Nieuws vrijdag. Al sinds 2005 maakt vinyl een spectaculaire comeback, maar in diezelfde periode daalde het aantal Amsterdamse platenwinkels hard van 82 naar 19. Een deel van de verkoop is verplaatst naar webshops. Sommige winkels sluiten om verder te gaan op platenmarkten.
‘Veruit de grootste winst is online en op beurzen te halen’, zegt Gert-Jan Schutte. Onlangs sloot hij zijn winkel Tunes Ville in Breda. Na 22 jaar is hij volledig overgestapt naar platenmarkten en online verkoop via Discogs. ‘De winkel heeft veruit de hoogste vaste lasten’, vervolgt hij. ‘Nu kan ik met veel minder uren dezelfde winst maken. Tot nu toe is de winst zelfs beter.’
Op de platenmarkt valt Schutte enigszins uit de toon. Waar de meeste aanbieders uitsluitend tweedehands – misschien wel vijfdehands – platen uitstallen, verkoopt Tunes Ville nieuw materiaal. Zijn platen staan netjes gesorteerd op genre en artiest. Bij de andere verkopers is dat vrijwel onmogelijk, en staat alles door elkaar.
‘Om heel eerlijk te zijn, word ik soms een beetje gestrest van platenmarkten, zegt Boas Hopma, oprichter van de Good Music Vinyl Market. ‘Er zijn zóveel platen, waar moet ik beginnen?’ Toch slaagt Hopma uitstekend op zijn eigen platenmarkt. Trots laat hij zijn nieuwe aanwinsten zien. ‘Seek & Find’ is de titel van de bovenste plaat.
Vooral tussen de elektronische muziek is de zoektocht een kunstje op zich. De elektronische muziekscene is onlosmakelijk verbonden aan clubcultuur, waar dj’s voortdurend zoeken naar dat ene singletje dat een dansvloer op zijn kop kan zetten. Elektronische artiesten hebben daarom van oudsher meer moeite met het albumformat. ‘Cratediggen’ Internationaal platenjargon voor het grondig doorspitten van ‘kratten’ met platen. door al die singles vergt muziekkennis en doorzettingsvermogen.
‘Kennis van de muziekgeschiedenis is belangrijk’, legt Alfredo Romagnoli uit. Hij is vinylfanaat en eigenaar van de winkel Seawolf Records. ‘Tijdens het diggen zoek je naar platenlabels, landen, jaartallen en genres.’ Hij zoekt in zijn doos met houseplaten, en haalt er een naar boven. ‘Deze plaat komt uit Detroit, en kwam uit op het label Creative. 1992 was een heel goed jaar voor Detroit house, en dit is een goed label.’ Hij legt de plaat op een stapel om later te beluisteren. Een andere plaat komt uit Italië, 1994. ‘De Italo housescene was groot in de jaren 90’. De plaat verdwijnt op de stapel. Zo vind je zwart goud.