AMSTERDAM – De platform-app OneFit, die het haar leden mogelijk maakt voor een vast bedrag per maand overal in de stad te sporten, is bezig met een opmars. Uit onderzoek van NAP Nieuws blijkt echter dat de dienst nadelige gevolgen heeft voor Amsterdamse sportscholen en yogastudio’s.
Kristien van Reusel, eigenaar van Yogaschool Amsterdam in Amsterdam-West, voelt zich totaal niet betrokken bij de beslissingen die OneFit neemt. ‘Ze geven me al drie jaar hetzelfde bedrag per klant, terwijl mijn kosten wel zijn toegenomen. Als ik dat probeer te bespreken, loop ik tegen een muur aan.’ Van Reusel weet uit gesprekken met collega’s, dat OneFit aan niet alle scholen evenveel uitbetaalt. Zelfs als de scholen op veel vlakken vergelijkbaar zijn. ‘Iemand die dezelfde soort yoga geeft als ik en een even grote school heeft, verdient alsnog één tot twee euro meer per klant’, vertelt Van Reusel verontwaardigd. Toen ze dit voorlegde aan OneFit, wilde het bedrijf het prijsverschil niet verklaren.
NAP Nieuws sprak met zes ondernemers die een sportschool of yogastudio in Amsterdam hebben. Vijf van hen werken samen met OneFit. Eén heeft er bewust voor gekozen dit niet te doen. Hoewel er ook positieve ervaringen gedeeld werden, zagen vijf van de zes respondenten met name de negatieve gevolgen die platformisering heeft op hun tak van sport.
Bij OneFit betalen leden een vast bedrag per maand en kunnen daarmee onbeperkt sporten bij 358 locaties in Amsterdam. Daarbij geldt dat je maximaal vier keer per maand naar dezelfde locatie mag gaan. Volgens OneFit ontdek je op deze manier sneller ‘de hidden gems’ van de stad, zoals op de website van het bedrijf vermeld staat. Hoeveel leden de app in Amsterdam heeft, is niet bekend. OneFit geeft deze gegevens, net als de afspraken die ze hebben met verschillende sportscholen, niet vrij. ClassPass is een van oorsprong Amerikaans bedrijf dat werkt met credits. De ene les kost meer credits dan de andere en het bedrag dat een lid betaalt kan per maand verschillen. |
Beginner
OneFit is een goed hulpmiddel voor beginnende sportscholen om klanten te werven, zoals voor Benno den Teuling, oprichter van RowStudio. Het concept van zijn zaak is geïnspireerd op scholen die hij tegenkwam in de New Yorkse fitness scene. Hij is zeer tevreden over het aantal mensen dat bij hem terechtkomt via de app en zou graag een tweede vestiging openen in Groningen, maar wacht daar nog even mee. ‘Daar is OneFit nog niet actief’, licht hij toe.
We gingen langs bij Benno den Teuling van RowStudio en David Meijer van de Lijfschool. Zij zijn respectievelijk positief en negatief over OneFit. David Meijer heeft er voor gekozen zich niet aan te sluiten bij de app.
Van Reusel vertelt dat ze sommige lessen niet meer openstelt voor OneFit-gebruikers. ‘Iedereen die via zo’n platform binnenkomt, is in principe een beginner. En beginners eisen nu eenmaal meer energie en aandacht op.’ Het is volgens Van Reusel niet mogelijk om dat met gevorderde leerlingen te combineren. De afgelopen tijd kwam het meerdere keren voor dat een OneFit gebruiker zich door een fout in de app toch had ingeschreven voor een moeilijkere les. ‘Dan moet ik aan de deur vertellen dat ze niet mee kunnen doen. Vervolgens worden ze boos op mij en geven ze een slechte recensie, terwijl de fout eigenlijk bij OneFit ligt.’
Late Cancel
Ook de regels voor het annuleren van boekingen zijn nadelig voor eigenaren. Een eigenaresse van een yogaschool uit het centrum van Amsterdam, die liever anoniem blijft, vertelt dat gebruikers van de app steeds korter van tevoren een les kunnen afzeggen. ‘Dan moet je wel een plek vrijhouden voor zo iemand, terwijl OneFit vervolgens het grootste deel van de annuleringskosten (vijf euro) krijgt.’ Van de invoering van deze zogenaamde late cancel waren de meeste ondervraagden niet op de hoogte. ‘Je wordt wakker en ze hebben weer tien nieuwe regels bedacht’, zegt de yogadocent uit het centrum vermoeid.
‘Als ik een keuze had, zou ik geen zaken doen met OneFit’, vertelt de eigenaresse. ‘Maar mijn studio is nog geen jaar open en dan kan je eigenlijk niet zonder.’ Ze denkt dat negentig procent van haar klanten binnenkomt via de apps OneFit en ClassPass. De yogadocente realiseert zich dat ze zonder deze platforms nooit zo snel haar klassen had kunnen vullen. Het is een voordeel van de apps dat ze maar moeilijk over haar lippen krijgt. ‘Je bent volkomen afhankelijk van hun regels. Het voelt alsof ik de controle over mijn bedrijf kwijt ben.’
OneFit reageerde niet op onze vragen. |