Een héle goede morgen, Amsterdam! Althans, zo wil het CDA dat we elkaar voortaan begroeten. In een campagnefilmpje neemt voorman Sybrand van Haersma Buma alvast het voortouw.
Twitterend Nederland ging los op de truttige toon van het filmpje en de vermeende taalfout in de slagzin. Want moest het niet ‘een heel goede morgen’ zijn? Taalkundige Wim Daniels gaf RTL Nieuws het verlossende antwoord: “Onzin om daar moeilijk over te doen; het mag namelijk allebei.”
Toeristen, toeristen
Voor de Amsterdamse winkeliers is er op dit moment even geen sprake van een very good morning. Voor het eerst in tijden blijft hun omzet dit jaar gelijk aan het vorige jaar. De reden: Amsterdammers blijven weg vanwege de discussie over de drukte en het toerisme in de binnenstad, zei voorzitter Willem Koster van Amsterdam City tegen Het Parool.
Wethouder van Financiën Udo Kock (D66) vindt dat al die toeristen wel wat meer mogen bijdragen aan de stad, en dient binnenkort een voorstel in om ze jaarlijks 105 miljoen extra te laten betalen. Over hoe de gemeente dat het beste kan aanpakken, wil hij in discussie met Amsterdammers. Moet de toeristenbelasting omhoog, of moeten populaire uitjes en beurzen meer gaan kosten voor zowel Amsterdammers als toeristen en dagjesmensen? Wij vroegen alvast rond in de Pijp.
Uber
Vorige week werd in de gemeenteraad besloten dat er voorlopig geen verbod komt op Uber in Amsterdam. Wethouder Udo Kock (daar was hij weer) reageerde woensdag op een oproep van Numan Yilmaz (DENK) om de taxi’s te verbieden omdat uit Telegraaf-onderzoek zou blijken dat veel Uber-bestuurders onverzekerd rondrijden. Kock zegde toe ‘meer controles’ te gaan invoeren, maar daar bleef het bij. Kock: “Los van het feit dat wij zo’n verbod niet kunnen instellen, wil ik niet een hele branche verbieden.” Lees hier het hele bericht.
Agenda
Deze week vergaderen de raadscommissies Werk Inkomen en Onderwijs, Kunst Diversiteit en Democratisering, Zorg, Jeugdzorg en Sport, en Algemene Zaken.
Of de extra controle van Kock ook werkelijk komen zal, is nog maar de vraag. Donderdag houdt de raad een spoeddebat over een staking van De Nederlandse Boa-bond (NBB). De bond wil 24 uur lang geen boetes uit te schrijven. Boa’s (buitengewoon opsporingsambtenaar) hebben ondersteunende politietaken, zoals parkeerwachter of milieu-inspecteur. De Boa’s hopen op betere verdedigingsmiddelen zoals een wapenstok, pepperspray en bodycams, maar burgemeester Halsema stelt daarvoor geen geld beschikbaar. Rik Torn (VVD) heeft het debat aangevraagd omdat de bond al zou werken aan stevigere acties, die “ingrijpende gevolgen” kunnen hebben voor de leefbaarheid en handhaving in de stad.
Uitsmijter
Dat de acties echt niet op het beste moment komen voor de raad, blijkt wel uit deze tweet van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat:
De rechter heeft geoordeeld dat de Biro geen gehandicaptenvoertuig is, maar gewoon een brommobiel, iedereen die nu een Biro gebruikt moet een AM rijbewijs, kenteken hebben en mag niet op de stoep parkeren. De uitspraak is helaas niet op schrift omdat de zaak door de 1/2
— Ministerie IenW (@MinIenW) January 25, 2019
Want wie gaat nu alle parkeerboetes uitschrijven voor op de stoep geparkeerde Biro’s? Deze luxe-exemplaren van het 45-kilometerwagentje waren juist populair onder Amsterdammers, omdat je ze overal mocht parkeren. Wie wordt door de uitspraak het hardst geraakt? “De Birò is toch vooral een tamelijk onsympathiek rijkenkarretje, waar de Gele Hesjes in Frankrijk wel raad mee zouden weten,” aldus Quote.