AMSTERDAM – Steeds meer ondernemers hebben de prijzen inmiddels verhoogd. Ze hebben weinig keuze, nu het lage btw-tarief van 6% naar 9% is gewijzigd. Hoe reageren hun klanten op de prijsverhoging?
Het leven van de Nederlandse consument is vanaf januari 2019 een stukje duurder. De prijzen van de kapper, het museum, medicijnen en de dagelijkse boodschappen zijn gestegen, nu het lage btw-tarief naar 9% is verhoogd. Ook veel diensten worden duurder, zoals theaters, het openbaar vervoer en sporten.
Ondernemers zijn door de verhoging van het lage btw-tarief ook duurder uit. De prijzen van grondstoffen stegen, maar niet iedereen rekent die kosten door naar de klant.
Ondanks de nieuwe btw-verhoging is de koopkracht voor de meeste consumenten gestegen. Dat blijkt uit nieuwe berekeningen van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).
Het Nibud bekeek de 100 meest voorkomende loonstroken van de Nederlandse huishoudens. In 96 van de 100 gevallen stijgt de koopkracht. De meeste huishoudens gaan er een paar tientjes per maand op vooruit, al zijn er uitschieters waarbij de koopkracht per maand stijgt met 131 euro.