AMSTERDAM – Ongeveer driehonderd demonstranten van de organisatie Earth Strike Nederland liepen gisteren door het centrum van Amsterdam om hun ongenoegen te laten blijken over het klimaatbeleid in Nederland. Hoe gaat Amsterdam eigenlijk om met klimaatverandering?
De demonstranten van Earth Strike die zich dinsdagmiddag hebben verzameld op de Dam komen uit alle hoeken van het land. Toch zijn er in de steeds groter wordende groep een paar Amsterdammers te vinden. Sophie Thomas (20) woont zelf in de buurt van KNSM-eiland en is naar de Dam gekomen met een groot spandoek met de weinig verrassende tekst ‘Earth Strike’.
Ze doet mee aan de demonstratie om bedrijven verantwoordelijk te stellen voor klimaatvervuiling. Over het klimaatbeleid van de gemeente Amsterdam is Thomas best tevreden. ‘Ik heb het gevoel dat er steeds meer zonnepanelen op de daken liggen’, zegt ze. ‘Ik fietste laatst door IJburg heen en ik zag dat het er al best veel waren.’
‘Toekomst verkloten’
Feodor Gabsatorov (17) woont aan het Oosterpark en is met twee vrienden op de demonstratie afgekomen. ‘De hele wereld doet te weinig doet aan klimaatverandering’, vindt hij. En als er wel iets wordt gedaan, ligt het initiatief volgens Gabsatorov vaak bij de jonge generatie. ‘Jongeren vinden klimaatbeleid veel belangrijker, omdat het over hun toekomst gaat. Ik vind dat de oudere generaties hier meer aandacht aan mogen besteden.’
Sleep over de 360-graden-foto om rond te kijken tijdens de demonstratie.
Tekst loopt door onder de afbeelding.
Ook bij de demonstratie op de Dam zijn opvallend veel jongeren aanwezig. Marjan Minnesma, directeur van de klimaatorganisatie Urgenda, laat telefonisch weten dit patroon te herkennen. ‘De jonge generatie die nu aan de bel trekt, heeft alle gelijk van de wereld. Ik vind dat het nog best lang heeft geduurd voordat de jongeren wakker worden en zeggen: ‘Jullie zijn onze toekomst aan het verkloten’.’
Duurt te lang
Minnesma vindt dat de gemeente Amsterdam op sommige vlakken goed op weg is met klimaatbeleid. ‘Er is een subsidie voor mensen die hun huis van het aardgas willen afhalen, dat helpt enorm. De eerste pot was heel snel leeg, en nu is er weer een volgende. De Arena heeft ook heel veel gedaan, en er zijn milieuzones. Dat helpt om bedrijven te laten overstappen op elektrische bestelbusjes, of elektrische vrachtwagens.’
“Er is een subsidie voor mensen die hun huis van het aardgas willen afhalen, dat helpt enorm”
Marjan Minnesma, directeur Urgenda
Toch gaat de verduurzaming in de hoofdstad volgens Minnesma niet snel genoeg. ‘Er zijn wel trajecten, of leuke projectjes, maar het gaat erom dat deze worden opgeschaald. Over de hele linie moet het sneller. Er wonen in Amsterdam een paar honderdduizend mensen die je op de een of andere manier zal moeten helpen aan een goed openbaar vervoerssysteem, waardoor zij niet meer de neiging hebben om de auto te pakken. Daar waar je af en toe een auto nodig hebt, moeten er voldoende elektrische deelauto’s in de stad staan, en voldoende elektrische snelladers.’
Metro’s en fietsstraten
Ook demonstranten Thomas en Gabsatorov zien veel mogelijkheden voor het verduurzamen van Amsterdam. ‘Er moeten meer fietsstraten komen, om het gebruik van auto’s te ontmoedigen’, zegt Thomas. Ze zou graag zien dat deze op meer plekken in Amsterdam worden aangelegd. ‘Dat heeft direct invloed op het klimaat waarin wij leven.’ Gabsatorov wil dat er meer wordt geïnvesteerd in milieuvriendelijk openbaar vervoer. ‘Trams zouden duurzamer kunnen zijn en bussen zouden moeten overgaan op elektriciteit. De metro is een van de meest duurzame transportmiddelen, dus er moeten meer metro’s komen, en het metronetwerk moet worden uitgebreid.’
Gemeente Amsterdam kon dinsdagmiddag niet reageren op vragen omtrent het klimaatbeleid in de stad. Een woordvoerder noemt als reden dat het college aanstaande vrijdag naar buiten komt met plannen voor verduurzaming van Amsterdam.