De lijn van het oude Ajax. Centraal Station, Diemen Sniep, dwars door de Watergraafsmeer. Of, één keer, dwars door de ruit van een winkel bij de Blauwe Brug. Lijn 9 sjeest al 115 jaar door Amsterdam. Tot nu. Want zodra de Noord Zuidlijn gaat rijden, wordt ‘ie vervangen.
Op 28 december 1903 tufte lijn 9 voor het eerst van de Dam naar het Oosterpark, een jaar later vertrok hij vanaf het Centraal Station. De route breidde zich, net als Amsterdam, steeds een beetje verder uit. De Middenweg in de Watergraafsmeer kwam er in 1940 bij. Betondorp nog geen tien jaar later. Vanaf 1990 ging lijn 9 van het Centraal Station helemaal naar Diemen Sniep.
‘Wie goed kijkt, ziet vanalles. Geen dag is hetzelfde.’ In 1977 begon Jan Hoek ‘op de tram’. In mei gaat hij met pensioen. Samen met lijn 9, dus. Hoewel hij als leidinggevende niet meer in de cabine zit, heeft hij veel mooie herinneringen. ‘Lijn 9 is een geliefde lijn. Daar werd bij de bestuurders onderling om gevochten.’
Hoek herinnert zich de Ajax-supporters op weg naar het oude stadion, die soms zo hard op en neer sprongen dat ze de tram uit de rails dansten. De conducteur die pas toeristen te woord kon staan als hij zijn engelse gebit in had.
Met Jan Hoeks verhalen klimmen we op de bestuurdersstoel van lijn 9 en zoeven we van Diemen Sniep naar Amsterdam Centraal. Nog één keertje dan.
Door de komst van de Noord Zuidlijn wijzigt de GVB een aantal tramroutes in Amsterdam. Voor lijn 9 komt van Diemen Sniep tot aan het Alexanderplein lijn 19 in de plaats. Reizigers van Diemen naar Centraal Station zijn, met overstap op de metro, tot zo’n negen minuten sneller op het station.