Toerisme, betaalbaar wonen en een schone stad zijn de belangrijkste onderwerpen tijdens de Amsterdamse gemeenteraadsverkiezingen. Maar welke kwesties blijven onderbelicht? In Vergeten Amsterdammers bespreken we de problemen die in verkiezingsprogramma’s overgeslagen worden.
Op de hoek van de Ceintuurbaan en de Amsteldijk zit sinds twee jaar het Amstelhuis. Tramhalte Amsteldijk, vlak voor de deur, was voor de bewoners een van de redenen om er te komen wonen. Maar deze tramhalte is sinds december 2014 al niet meer in gebruik.
Amsteldijk maakte deel uit van tramlijn 3. Vier jaar geleden besloot vervoersbedrijf GVB wegens bezuinigingen haltes met relatief weinig opstappers op te heffen. Vlakbij het Amstelhuis liggen ook de haltes Wibautstraat en Van Woustraat op loopafstand. Althans, voor mensen die niet slecht ter been zijn.
Een van de andere twee haltes in de buurt opheffen is volgens het GVB echter geen optie. ‘Wibautstraat kent twee keer zoveel in- en uitstappers als de halte Amsteldijk, Van Woustraat zelfs drie keer zoveel. Bovendien kan daar worden overgestapt op tram 4’, aldus GVB-woordvoerder Mireille Muller.
Rond verzorgingstehuizen moet binnen een straal van tweehonderd meter een halte staan, volgens een afspraak tussen de GVB en Vervoerregio. Maar het is niet duidelijk of het Amstelhuis onder deze afspraak valt, omdat het geen verzorgingstehuis maar appartementencomplex voor senioren is. Bovendien zou de meting van GVB niet kloppen.
GVB wijst voor alternatieven naar de gemeente, die verantwoordelijk is voor het aanvullend openbaar vervoer. Wethouder Verkeer en Vervoer Pieter Litjens zegt dat de uiteindelijke verantwoordelijkheid juist bij Vervoerregio ligt. Tijdens het debat De Bereikbare Stad in Pakhuis de Zwijger zei de wethouder dat het OV de komende jaren ‘een enorme schaalsprong’ moet maken, maar dat daar tegelijkertijd geen geld voor is. Voor de minder mobiele ouderen komt er voor de verkiezingen nog geen bevredigend antwoord.