Met het stoppen van Das Magazin verdwijnt een van de weinige bekende podia voor opkomende schrijvers en een brug tussen jonge lezers en de literaire wereld. Hoe nu verder? NAP Nieuws vroeg een paar betrokkenen naar hun reactie op dit nieuws.
Het grootste literaire tijdschrift van Nederland en Vlaanderen, Das Magazin, stopt. Dat maakte mede-oprichter Toine Donk begin deze week bekend in een blogpost. De reden van het abrupte einde is een koerswijziging van uitgeverij Das Mag – ontstaan uit het bijna gelijknamige tijdschrift. ‘We groeiden nog steeds in het aantal abonnees en hadden onredelijk veel plezier in het maken van het blad. Maar de ambities van Das Mag reiken verder’, schrijft Donk op het online platform Medium.
Hoofdredacteur, De Gids
‘Als hoofdredacteur van literair tijdschrift De Gids kan ik zeggen dat het maken van een literair tijdschrift heel veel aandacht, tijd en concentratie kost’, zegt Edzard Mik. ‘Ik vind het bewonderenswaardig dat ze erin geslaagd zijn jonge lezers aan zich te binden. En daarbij hebben ze een goedlopende uitgeverij weten op te zetten. In die zin is het jammer. Maar jonge schrijvers vind je ook in De Gids en podcasts in onze online krant, De Internetgids. Dat zou je misschien niet zo snel verwachten van ons 180 jaar oude blad.’
De Gids komt zes keer per jaar uit en wordt met De Groene Amsterdammer meegestuurd. ‘Als we de lezers van De Groene meerekenen – en dat doen we – dan hebben we twintigduizend abonnees. De lezers appreciëren onze literaire krant enorm.’
Verkoper, Athenaeum nieuwscentrum
Bij boekwinkel Athenaeum op het Spui wordt Das Magazin goed verkocht. ‘Alleen wij verkopen al tientallen Nederlandse literaire tijdschriften, maar er zijn er weinig die ook jongeren aanspreken’, legt Anneke Reijnders van de boekwinkel uit.
Reijnders ziet flink wat verschuivingen in de tijdschriftenbranche, maar dat print uit de mode is bestrijdt ze. ‘Integendeel, de laatste jaren zie je weer veel jonge mensen die zelf magazines maken. Maar het is jammer dat ze stoppen. Ik denk dat Das Magazin veel heeft betekend voor de literaire wereld. Ze hebben heel wat jonge schrijvers gelanceerd. Lize Smit is het meest bekende voorbeeld.’
Schrijver, Das Mag
‘Das Magazine vergt de meeste aandacht in het bedrijf Das Mag. Als je geen geschikte mensen kunt vinden om het tijdschrift over te nemen, kan je er beter mee ophouden nu het nog leuk is.’ Schrijver en essayist Jan Postma had lange tijd een vaste rubriek in het tijdschrift. Begin 2017 heeft Das Mag zijn essaybundel ‘Vroege werken’ uitgebracht.
Volgens Postma is er altijd behoefte aan literatuur. Door zowel jongeren als ouderen. ‘Het is zonde dat zo’n mooi tijdschrift verdwijnt, maar ik heb er vertrouwen in dat er een of andere gek binnenkort weer iets nieuws bedenkt.’
Uitgever, De Correspondent
Milou Klein Lankhorst is uitgever bij De Correspondent. ‘Ik snap hun besluit. Wat de hoofdredacteuren zelf ook al aangeven: als je na zeven jaar nog steeds ‘jong en hip’ bent, dan wordt het tijd voor een nieuwe generatie.’
Klein Lankhorst denkt dat het vooral van belang is te kijken naar de beste vertelvormen om jongeren aan te spreken. ‘Het tijdschrift is misschien niet het juiste medium. Voor elk verhaal proberen we bij De Correspondent een geschikte vertelvorm te vinden; of dat nu een online artikel is, een podcast, of een boek.’
Voor een nieuw publiek
Das Magazin begon in 2011 met als doel ‘nieuw publiek vinden voor jonge schrijvers’. De eerste editie verscheen met behulp van een crowdfunding. Het tijdschrift komt vier keer per jaar uit en heeft een oplage van zesduizend nummers.
De 25e en laatste editie komt uit op 1 maart. Jan Postma schrijft in dit nummer over het thema ‘de mislukking’ – hetzelfde onderwerp als zijn bijdrage in het nulnummer van Das Magazin. ‘Wat ik precies geschreven heb lees je te zijner tijd wel.’