336 Amsterdammers dreigen hun parkeervergunning kwijt te raken. Dat blijkt uit onderzoek van NAP Nieuws. Het gaat onder meer om bewoners van woningen met een commerciële parkeergarage in de buurt. Het parkeren is daar vele malen duurder dan met een parkeervergunning op straat.
Toen Berry Brinke in maart 2015 een woning in het net opgeleverde appartementencomplex King en Queen in Nieuw-West kwam bezichtigen, werd hem verteld dat hij daar een parkeervergunning kon aanvragen. Brinke was blij met het appartement, tekende het huurcontract en vroeg een parkeervergunning aan, die hij twee weken later ontving. Kosten: 200 euro per jaar.
Op 19 november 2016 viel er een brief bij Brinke op de deurmat, waarin staat dat de parkeervergunning ten onrechte is verstrekt en dus zal worden ingetrokken. De gemeente zegt dat Brinke zijn auto kan parkeren in een commerciële parkeergarage die zich vlakbij het appartementencomplex bevindt.
De parkeergarage Oranjekwartier waar de gemeente Brinke naartoe verwijst, kost 150 euro per maand. Dat komt neer op 1800 per jaar. Voor Brinke vormen deze extra kosten een aanleiding om naar een nieuwe woning uit te zien. “Erg onrechtvaardig”, zegt medebewoonster Angela Carper. “De gemeente jaagt mensen onaangekondigd op extra kosten.”
Brinke en Carper zijn niet de enigen. Bijna alle autobezitters in de flats King en Queen tegenover het World Fashion Centre raken hun parkeervergunning kwijt. Alleen voor mensen met een tweede auto wordt een uitzondering gemaakt. Zij mogen één vergunning houden. Voor de autobezitters in de flat Square in de Rivierenbuurt geldt hetzelfde.
Parkeerruimte op straat is schaars, zegt de gemeente. En men wil de stad aantrekkelijk en leefbaar houden met voldoende openbare ruimte. De gemeente is van plan om geen parkeervergunning meer te verstrekken aan bewoners van nieuwbouw. Dat staat in de Nota Parkeernormen Auto, waarover de gemeenteraad in juni 2017 zal stemmen.
Automobilisten die de beschikking hebben over een zogenoemde stallingsplaats krijgen in het huidige beleid al geen vergunning meer. Het gaat om bewoners van appartementen met “inpandige parkeerplekken” of een parkeergarage in de nabije omgeving. De gemeente registreert voor welke gebouwen dat het geval is. Als blijkt dat bewoners ten onrechte toch een parkeervergunning hebben gekregen, trekt de gemeente die vergunning in.
Benny Brinke vindt het vreemd dat de gemeente geen onderscheid maakt tussen verschillende stadsdelen. “Ik snap dat er ruimtegebrek is in het centrum. Maar je gaat niet voor niets in Nieuw West wonen. Juist voor mensen die dagelijks de auto pakken leek het hier ideaal.”
Parkeergarage Oranjekwartier heeft geen privéparkeerplaatsen. Veel bewoners vinden dat een onveilig idee. Volgens Angela Carper vinden er geregeld auto-inbraken in de parkeergarage plaats. De gemeente zegt dat het de verantwoordelijkheid is van de eigenaar van de parkeergarage om zo nodig preventieve maatregelen te treffen.
Carper wijst daarnaast op een aantal rechtszaken waarin het begrip stallingsplaats wordt opgevat als private parkeerplaats die staat geregistreerd op naam of nummerbord. Dat is in Oranjekwartier niet het geval. Carper is dan ook van plan om het intrekken van haar vergunning aan te vechten bij de bestuursrechter. Ook Brinke overweegt die stap. “Als je iedere maand honderdvijftig euro moet betalen voor een parkeerplek, kunnen we ook wel een paar tientjes bij elkaar krijgen voor een advocaat.”
De bewoners van Square hebben na tussenkomst van de Amsterdamse Ombudsman een voorstel van de gemeente ontvangen. Ze hebben de keuze uit een zogeheten overloopvergunning, een parkeervergunning die na twee jaar zal worden ingetrokken, en een garagevergoeding voor een termijn van negen maanden. De bewoners zijn verdeeld over het al dan niet accepteren van dit voorstel.
In King en Queen is inmiddels een handtekeningenactie georganiseerd, waarbij honderden handtekeningen zijn opgehaald. Die zullen binnenkort worden aangeboden aan burgemeester Van der Laan.