Robotjes knutselen op eerste kindermaakplaats in Noord

Het is druk in de openbare bibliotheek aan het Waterlandplein in Amsterdam-Noord. Gisteren is hier Maakplaats 021 geopend: een plek waar kinderen tussen zes en zestien jaar kennismaken met de nieuwste technologieën.

‘‘Pak elkaars handen om de stroomkring te sluiten’’, zegt Sacha van Tongeren, initiatiefnemer van Maakplaats 021. Kinderen uit de buurt, ouders en betrokkenen staan schouder aan schouder. Alleen kinderdirecteur van de Openbare Bibliotheek Dominique van Hoof (9) en wethouder Economie, Kunst en Cultuur Kajsa Ollongren (D66) moeten nog even wachten met elkaars handen vastpakken. ‘‘Eerst samen aftellen. Drie, twee, één.’’

De maakplaats is een plek waar kinderen tussen zes en zestien jaar op speelse wijze kennismaken met creatieve technologie. Het is een initiatief van de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA), Waag Society, Pakhuis De Zwijger en de Hogeschool van Amsterdam. Kinderen uit de buurt, maar ook basisscholen kunnen in dit voormalig winkelpand dat nu bij de bibliotheek hoort, gebruikmaken van de apparaten. De gemeente Amsterdam trekt twee miljoen euro uit voor het project. Maakplaats 021 is de eerste, later dit jaar volgen andere vestigingen van de OBA.

Hamza van elf ziet vandaag voor het eerst een 3D-printer. ‘‘Ik ben met mijn meester mee, hij heeft contact met de Maakplaats.’’ Hamza hoopt dat hij nog vaker langs mag komen. Hij zit op de IJdoornschool, om de hoek van de bibliotheek.

P2580284.jpg
Laserportretjes op hout, gemaakt met de lasersnijder

‘‘In de kennissamenleving van nu is het van groot belang dat kinderen op jonge leeftijd kennismaken met techniek’’, zegt initiatiefnemer Sacha van Tongeren. Vanaf 2020 zijn Nederlandse basisscholen verplicht om wetenschap- en technieklessen aan te bieden. Dit is onderdeel van het techniekpact dat is opgesteld door de overheid. ‘‘De scholen in Amsterdam-Noord zijn hier nog niet klaar voor’’, zegt Van Tongeren. ‘‘Zij hebben niet de middelen en het juiste personeel om kinderen goed les te geven op dit gebied. Daarom vinden wij het belangrijk dat kinderen in de bibliotheek hiermee in aanraking komen.’’

De kindermaakplaats is een eerste stap. ‘‘We gaan samenwerkingen aan met scholen in de buurt, zodat zij gebruik kunnen maken van deze ruimte,’’ zegt Désirée de Jong, woordvoerder van de Openbare Bibliotheek.

De negenjarige Chaima houdt een 3D-geprint poppetje vast. ‘‘Ik wil mezelf wel 3D printen’’, zegt ze, ‘‘net zo groot als ikzelf.’’ Tegenover de 3D-printer staat een vinylsnijder om stickers mee te maken. Kinderen mogen de stickers op de ramen plakken. ‘‘Om de buurt wat gezelliger te maken’’, zegt een begeleider. Ook is er een lasersnijder waarmee kinderen portretjes van selfies maken. Of een tekenrobot. Met een bekertje, een paar stiften, en een klein motortje. En dan de draadjes op elkaar aansluiten, zodat het motortje gaat draaien. De doppen van de stiften af, en de tekenrobot doet zijn werk. Jongens, en ook veel meisjes, schuiven aan om een eigen robot te maken.

P2580309.jpg
Nadia Cherrat met haar dochter bij de Maakplaats

‘‘Het is voor deze buurt heel goed dat deze plek er is’’, zegt Nadia Cherrat, terwijl ze haar dochtertje helpt met een rol tape. Ze werkt bij de bibliotheek en heeft een tweedaagse cursus gehad om kinderen te begeleiden in de maakplaats. ‘‘Kinderen komen vooral naar de bibliotheek om te internetten of om spelletjes te spelen’’, merkt Cherrat op. ‘‘Het is goed dat ze nu ook met technologie aan de slag kunnen. En het is gratis, dat is ook belangrijk.’’

Maakplaats 021 aan het Waterlandplein is elke woensdag- en vrijdagmiddag van twee tot vijf uur open.

Foto’s: Jeanine van den Bosch.