De Nationale Onderwijs Tentoonstelling is dé plek waar onderwijzend Nederland frisse ideeën opdoet. Virtual Reality en iPads voeren dit jaar de trendlijstjes aan. Maar hoe zit het in 2017 met het eeuwenoude kinderboek?
Luister de podcast: op zoek naar het kinderboek
Voor welke innovaties komen bezoekers uit de omgeving van Amsterdam naar de onderwijsbeurs?
Sandra Schelfaut (37) en Maria Zaal (58),
Onderwijsconsulenten bij Samenwerkingsverband Passend Onderwijs en coördinatoren van Day a Week School Amsterdam:
“Day a Week School is een voorziening voor hoogbegaafde leerlingen van groep 5 tot en met 8. Zij gaan hier een dag per week naar toe. Speciaal voor deze kinderen zijn wij op zoek naar uitdagend lesmateriaal, zoals denkspelletjes en wetenschappelijke experimenten. Dit geven wij aan de docenten op de Day a Week School.”
Fons Alkemade (50),
Vrijwilliger Techniek Coördinator bij De Wilgenhoek:
“Als techniekcoördinator wil ik zien welke nieuwe ontwikkelingen er in het techniekonderwijs zijn. Ik ben erg geïnteresseerd in programmeren voor kinderen. Op de beurs is een heel plein over programmeren, voor het eerst volgens mij. Het begint nu te leven. Programmeren is voor kinderen heel nuttig, al is het maar omdat ze logisch leren nadenken. Ze hoeven natuurlijk niet allemaal programmeur te worden. In Engeland is het inmiddels een verplicht vak op de basisschool. Ik weet niet of we daarnaar toe moeten werken, maar het is goed dat het hier steeds meer wordt gestimuleerd.”
Marisa van Bunnik (39),
Onderwijzeres groep 1/2 op Van der Muelen Vastwijkschool:
“Ik ben interne cultuurcoördinator dus mijn interesse gaat uit naar de hoek met cultuur. Ik ben op de beurs aan het kijken of ik met nieuwe dingen mijn collega’s enthousiast kan krijgen voor cultuuronderwijs en in het bijzonder muziek. Momenteel krijgen alle kinderen bij ons op school al één blok muziekles van de muziekschool. Kinderen uit groep vijf komen daarnaast echt in contact met muziekinstrumenten. Die krijgen een aantal weken een muziekinstrument en aan het eind mogen ze optreden. Muziek in het onderwijs is heel belangrijk. Het doet iets met de hersenen waardoor bijvoorbeeld de woordenschat van kinderen beter wordt.”