Blendle Premium is duurder voor iPhone- en iPad-gebruikers. In plaats van €9,99 betalen zij €12,99 per maand. Dat meldt de dienst vandaag op Twitter na vragen van verschillende gebruikers.
De reden voor het prijsverschil blijkt het financiële beleid van Apple. Het techbedrijf houdt 30% van de omzet in bij zogenoemde ‘in-app aankopen’. Blendle heeft besloten dit door te rekenen in de prijs voor iOS-gebruikers. Zij betalen daarom drie euro extra.
@JurPeppels Dat komt omdat Apple 30% pakt als je het abonnement afsluit via de app. Op de website is het dus goedkoper.
— Blendle NL (@BlendleNL) January 17, 2017
Toch is er een manier om dit geld te besparen. Wanneer een abonnementsverlenging via een ander apparaat wordt betaald, blijft het bij een tientje per maand. Gebruikers kunnen dan toch via hun iOS-apparaat doorlezen.
Blendle Premium, dat deze maand werd gelanceerd, biedt een persoonlijke selectie van 20 artikelen per dag. Hiermee richt de dienst, opgericht door Amsterdammer Alexander Klöpping, zich op jonge lezers van onder de 35 jaar. Deze groep is niet meer loyaal aan een krant of tijdschrift, maar wil wél betalen voor journalistiek.
De selectie bestaat uit twee delen. Een algoritme dat de gebruiker steeds beter leert kennen moet de selectie persoonlijk maken, maar tegelijkertijd is er ook een redactie die stukken uitlicht. De gebruiker wordt hiermee verrast. Of zoals ze zelf zeggen: “Doei filterbubbel!”
En hoewel de dienst door velen wordt gezien als de redding van de journalistiek, is er ook kritiek. Zo doet NRC als grote speler bijvoorbeeld niet mee. “Blendle wordt een concurrent van ons. Alexander is een uitgever geworden. En daar moeten we voorzichtig mee omgaan”, aldus hoofdredacteur Peter Vandermeersch in zijn eigen NRC Handelsblad.