Op dit moment telt Amsterdam Centraal ongeveer 10.000 tijdelijke parkeerplekken. Er worden tot 2030 rondom het station zes nieuwe stallingen gebouwd. De bouw aan een inpandige noordwest-stalling is in december begonnen. De stalling moet dit voorjaar plek bieden aan 1.300 fietsen. Meteen daarna krijgt de bestaande fietsenstalling tegenover het IBIS-hotel een extra verdieping.
Amsterdammers geven het aantal parkeerplekken op bijna alle locaties een onvoldoende, blijkt uit onderzoek van de gemeente. Het fietsverbruik is sinds 1990 met bijna de helft gestegen, en de verwachting is dat die ontwikkeling doorzet. Redenen zijn duurdere autoparkeerplekken, meer ouderen die fietsen, en het gestegen opleidingsniveau in Amsterdam. Hoger opgeleiden nemen gemiddeld vaker de fiets. Het fietsgebruik van en naar stations neemt het meest toe.
Daarom komt tegenover het IBIS-hotel uiteindelijk een nieuwe stalling die ruimte moet bieden aan ruim 4.000 fietsen. Bij het Prins Hendrikplantsoen komt onderwater een stalling voor 7.000 fietsen. De bouw begint volgend jaar en moet in 2021 zijn afgerond. Verder komen er aan de IJ-zijde twee drijvende stallingen met elk 2.000 plekken. Wanneer is nog niet bekend. Aan de oostzijde van het station komen in drie bouwfases uiteindelijk 5.000 plekken.
Het plan valt onder de plannen van de gemeente het stationseiland te vernieuwen, project ‘De Entree’ genaamd. Er komt meer water, meer ruimte voor voetgangers en fietsen en twee tramhaltes worden vernieuwd. De weg tussen het Damrak en de Martelaarsgracht wordt autovrij.
Ook bij het Leidseplein wordt een ondergrondse fietsenstalling gebouwd om aan de toenemende vraag te voldoen. Onder het Gustav Mahlerplein bij station Zuid komen dit jaar 3.000 extra parkeerplekken.
——————————————————————————————————————————————————-
Cijfers
– De 21.500 tot 22.000 fietsparkeerplekken die in 2030 rond Amsterdam Centraal moeten komen kosten 90 miljoen euro.
– Er worden zes nieuwe stallingen gebouwd.
– Op dit moment is er rond het station plaats voor 10.000 fietsen.