CENTRUM – Touringcars mogen in de toekomst niet langer voor Amsterdam Centraal Station parkeren. Dat werd woensdag besloten in de gemeenteraadsvergadering. Jan-Bert Vroege (D66) diende een motie in om een nieuwe locatie te vinden voor de zes touringcarplekken op de Prins Hendrikkade. De motie is unaniem aangenomen. Het verbod zal na 2018 ingaan, in verband met eerder gemaakte afspraken met de toerismebranche.
“Het verplaatsen van de touringcars is in lijn met de metamorfose die het Stationseiland en Amsterdam Centraal Station momenteel ondergaan”, betoogde Vroege. In de toekomst wordt dit gebied autovrij gemaakt, en daardoor een terrein voor voetgangers, fietsers en OV. Touringcars passen volgens hem niet langer in dat beeld.
Wethouder Litjens (VVD, Verkeer) sloot zich bij de plannen aan. “In de steeds drukkere stad worden de bussen als overlast ervaren.” Litjens zal dit jaar in gesprek treden met de touringcar-organisaties, en daarbij alternatieve op- en uitstapplekken voorstellen. Mogelijke alternatieven zijn parkeerplekken aan de flanken of achterzijde van het station. Voor de zomer hoopt hij het gesprek af te ronden.
Volgens buschauffeur Mark de Vries (53) worden de touringcarplaatsen voor het station het meest gebruikt door Countryside Sightseeing Amsterdam. Hij gebaart naar de felrode dubbeldekker met de tekst ‘hop-on-hop-off’, die geparkeerd staat ter hoogte van de Zeedijk. “Eerst stonden onze bussen bij de Rederijplas op het Damrak, naast de rondvaartboten. Toen het Damrak werd vernieuwd, moesten we hiernaartoe.”
De nieuwe locatie zorgde voor frustratie bij fietsers, omdat veel toeristen vanuit de bus het naastgelegen tweebaansfietspad opliepen. De Vries: “We hebben dit probleem opgelost door twee mensen per bus aan te nemen om toeristen veilig de bus uit te begeleiden, maar nu moeten we alsnog weg.” Toch vindt De Vries verplaatsen geen probleem, zolang er maar een goed alternatief wordt geboden. Bakker Travel, het vervoersbedrijf achter Countryside Sightseeing, wacht het gesprek met de gemeente af voor zich over de situatie uit te laten.
De verplaatsing van de touringcars sluit aan bij ‘de Rode Loper’, een project van de gemeente dat werkt aan een nieuwe entree van de stad. “In 2013 was het Damrak als eerste klaar, in 2017 moet het laatste deel, de Ferdinand Bolstraat zijn opgeleverd”, aldus een woordvoerder van de gemeente. Het doel van het project is door herinrichting van de publieke ruimte de stad prettiger, veiliger en overzichtelijker te maken. Voor de vernieuwingen bij het Stationseiland is ruim 140 miljoen euro uitgetrokken.
Naast het verbieden van gemotoriseerd verkeer gaan er ook andere zaken veranderen bij het Centraal Station. Zo wordt er een fietsenkelder met 7000 stallingen aangelegd onder het water tegenover het Victoria Hotel. Ook worden de waterpartijen voor het station vergroot en wordt de weg naar de fietstunnel ingericht als fietsstraat.