De gemeente Amsterdam hangt de komende tijd nieuwe bewegwijzering op in alle metrostations. De naar Londens voorbeeld ontworpen borden zijn als eerste te bewonderen op station Amstelveenseweg.
ZUID – Op metrostation Amstelveenseweg kom je niet voor de gezelligheid. De paars-roze tegeltjes tegen de wand van het bouwwerk ogen verweerd. Aan weerszijden raast het verkeer op de A10 langs. Vanaf het perron heb je een goed uitzicht op de Poenschoen, het protserige voormalige hoofdkantoor van ING. Gelukkig is er ook goed nieuws: vorige week voorzag de gemeente Amsterdam het grauwe betonstation van gloednieuwe bewegwijzeringsborden en plattegronden.
Amstelveenseweg is het eerste station dat de metamorfose doormaakt, maar niet het laatste. De komende tijd vervangt de gemeente de bewegwijzering op alle metrostations. De stations op de Ringlijn komen voor de zomer als eerste aan de beurt; momenteel is het klusteam bezig met station Overamstel. Volgens projectleider Lonneke van den Elshout moet de gehele operatie tussen de 3 en 3,5 miljoen euro gaan kosten. In totaal zal de gemeente zo’n 1.400 nieuwe borden plaatsen.
Er komen nieuwe stationsnaamborden met interne verlichting, en nieuwe borden met de M van metro bij de stationsingangen. “Die zijn nu uitgevoerd in wel vier verschillende stijlen, de eenheid is ver te zoeken”, zegt Van den Elshout. Misschien wel de belangrijkste vernieuwing zijn de zogeheten ‘routevorken’, langwerpige borden die de reiziger precies laten zien waar hij zich op de metrolijn bevindt, en waar hij kan overstappen op andere lijnen. De routevorken op Amstelveenseweg staan pontificaal voor beide opgangen naar het perron.
Een van de routevorken op metrostation Amstelveenseweg
Overzichtelijk
Reizigster Sara kon de borden daardoor niet over het hoofd zien. “Het viel me meteen op. Omdat ik een andere kant op moet dan normaal, heb ik het bord ook gelijk gebruikt. Ik vind het kaartje mooi en overzichtelijk.” Medepassagier Ellen is het met haar eens: “Het is zeker makkelijker. Als je een andere route neemt dan normaal, kun je gewoon tellen na hoeveel stations je eruit moet.” Projectleider Van den Elshout beaamt dat de huidige bewegwijzering verouderd is, en soms aan duidelijkheid te wensen overlaat. “Als je als toerist voor het eerst op een station komt, is het soms moeilijk om de weg te vinden.”
In Rotterdam kampten ze zeven jaar geleden met vergelijkbare problemen. Stadsvervoerder RET trof dezelfde maatregelen en verving alle borden in de metro. Routevorken stonden op sommige plekken al, maar het Rotterdamse vervoersbedrijf plaatste er nog meer bij en gaf de bestaande exemplaren een make-over. Met resultaat, volgens de RET: uit interviews blijkt dat reizigers tevredener zijn door de opfrisbeurt van de bewegwijzering.
Er zijn meer overeenkomsten tussen het Amsterdamse en het Rotterdamse bewegwijzeringsproject. Je hoeft geen getraind oog te hebben om te zien dat de huisstijlen van de metronetwerken in beide steden veel op elkaar lijken. Wie niet beter weet, zou zelfs denken dat de Amsterdammers hun routevorken hebben gekopieerd van de Rotterdammers.
Londense metro
De reden daarvoor is simpel. Zowel de gemeente Amsterdam als de RET hebben hun bewegwijzering laten ontwerpen door designbureau Mijksenaar, ook verantwoordelijk voor de gele borden op luchthaven Schiphol. Mijksenaar heeft de routevorken gebaseerd op de eveneens door hen ontworpen plattegrond van de metro, legt Jasper van den Broek van de Amsterdamse firma uit. “En die plattegrond is weer grotendeels geïnspireerd op de kaart van de Londense metro. We hebben vanuit Londen officieel toestemming gekregen die te gebruiken.”
De nieuwe bewegwijzering mag dan nauwe banden onderhouden met die in ’s werelds oudste ondergrondse, om indruk te maken op een ras-Amsterdammer is meer nodig. Een oudere heer verwoordt het op station Amstelveenseweg op haast Cruijffiaanse wijze: “Leuk al die borden, maar wat heb je eraan als je de weg zoekt en je bent niet op het station?”