Op zoek naar die speciale persing

“Gewoon lekker rondkijken”, of “op zoek naar die ene speciale editie”. De platenbeurs in de RAI trok zaterdag zowel beginnend vinylliefhebbers als fanatiek verzamelaars.

“Ik zie in de trein al precies wie naar de platenbeurs gaat.” Eelco Janzen (59) staat in een hoek van de zaal en kijkt uit over bakken vol lp’s. Hij heeft zijn grijze haar in een paardenstaart gebonden. “Het zijn mannen van boven de 40 en ze zien er vaak een beetje warrig uit. En dan die kenmerkende tas hè?” Hij wijst naar zijn eigen schoudertas. Die is vierkant en ongeveer 40 centimeter breed. Het perfecte formaat om een lp in te vervoeren.

Recordplanet Platenbeurs in de RAI (Foto: Boris Lemereis)
Recordplanet Platenbeurs in de RAI
(Foto: Boris Lemereis)

Zaterdag vond de 22e editie van de Recordplanet Platenbeurs plaats in de Europafoyer van de Amsterdam RAI. Het evenement trok ongeveer 1250 bezoekers. “Iets minder dan verwacht”, zegt organisator Cas Bosland. Door sneeuwval en ijzel reden er nauwelijks treinen en was de RAI slecht bereikbaar voor bezoekers van buiten Amsterdam.

Toch is de foyer de hele dag goed gevuld. De bezoekers zijn voornamelijk mannen van boven de 40. Maar vinyl is de laatste tijd ook steeds meer in trek bij de jeugd. Volgens de organisatie zijn er dit jaar aanzienlijk meer jongeren aanwezig dan bij voorgaande edities.

Peruaanse persing
120 kramen staan in lange rijen opgesteld. De standhouders behandelen het vinyl liefdevol. Ze hebben hun platen op alfabet gerangschikt, of van een extra plastic beschermhoes voorzien. De muffe geur van de kartonnen albumhoezen mengt zich met de geur van nieuw plastic. Voor de collector’s items is een apart stukje van de kraam vrijgemaakt. Exclusieve platen kosten al snel tientallen, soms honderden euro’s.

‘Peruaanse persing’ vermeldt de sticker op een album van Led Zeppelin. De plaat kost 65 euro. “Niet vanwege de geluidskwaliteit”, zegt de verkoper, “maar puur om het feit dat de plaat in Peru is geperst. Dit is zo’n item dat verzamelaars willen hebben om bij hun collectie in de kast te zetten. Het drijft de prijs enorm omhoog.”

Een Aziatische bezoeker rent met bezweet hoofd heen en weer tussen kraampjes. Hij bladert door bakken lp’s en wisselt visitekaartjes uit met verkopers. Hij is zelf te druk om te vertellen waar hij mee bezig is, maar een standhouder legt het uit. “Hij koopt platen voor de Japanse markt. Een exclusieve Europese plaat is in Japan al snel het tienvoudige waard.”

Missie
Ook Eelco Janzen is hier met een missie. Hij verzamelt platen van Frank Zappa. “Daar ben ik heel fanatiek in. Ik probeer alle verschillende edities te verzamelen. Een klein verschil op de hoes of het label, of een andere persing is voor mij al een reden om een plaat te kopen.” Hij laat een plaat van Blind Faith zien. Op de albumhoes prijkt een vrouw met blote borsten. “Deze foto is in verschillende landen op verschillende manieren gecensureerd. Het is toch fantastisch om al die versies te bezitten?”

Hoeveel platen van Frank Zappa hij precies heeft? Janzen tovert een dik pak papier tevoorschijn. Het is een lijst met albumtitels van Zappa. Per titel heeft hij keurig bijgehouden welke editie, uit welk land en van welke distributeur hij bezit. 1525 staat er met potlood in de rechterbovenhoek geschreven. Janzen krast de 5 door en maakt er een 6 van. “1526.”