Bewoners van het Leidseplein zijn ontevreden over het beleid dat gemeente en politie voeren op het Leidseplein. Dit maakten bewoners kenbaar in een speciale bijeenkomst afgelopen woensdag, waarin zij werden aangemoedigd mee te denken. Hun bezwaren worden meegenomen in het nieuwe beleid, dat vanaf 1 juli ingaat.
De buurtbewoners klagen al langer over onder andere harde geluiden en rotzooi op het Leidseplein. Daarom organiseerde burgemeester Eberhard van der Laan samen met de politie en de horecaondernemers een bijeenkomst. De gemeente heeft 63 miljoen vrijgemaakt voor de herinrichting van het Leidseplein. Dertig maatregelen, opgenomen in een convenant tussen de gemeente, de horecaondernemers en de politie moeten ervoor zorgen dat overlast wordt teruggedrongen en veiligheid wordt bevorderd.
Buurtgenoot Sander de Boer klaagt over de onduidelijkheid van verantwoordelijkheid. “Prullenbakken en glasbakken worden omgegooid, overal ligt braaksel. Ordehandhaving zegt bij klachten: ‘dit is niet ons gebied.'”
Van der Laan benadrukt dat de verantwoordelijkheid door alle betrokken partijen moet worden gedragen. Zo moet de horeca meer doen aan hinder op straat en krijgen zij in ruil daarvoor als bonus ruimere openingstijden. “De gemeente kiest steeds voor de ondernemers, niet voor de bewoners,” zegt Astrid Vlug, bewoonster van de Leidsebuurt. Zij vindt de bonus zorgwekkend: “Langere openingstijden betekenen ook langer overlast.”
Horecabedrijven zijn niet verplicht mee te doen, maar ontvangen dan ook geen toestemming om langer open te blijven. Samen met het uitdelen van boetes wil de gemeente goed gedrag belonen en slecht gedrag bestraffen.
Een andere maatregel uit het convenant is het invoeren van een Horecatelefoon, waar bewoners heen kunnen bellen om overlast te melden. Ook zullen vier stewards ingezet worden die toezicht houden op de bezoekers. Voorzitter Chiel Swaan van de belangenvereniging van de Leidsebuurt staat positief tegenover deze maatregelen. “Vier stewards zijn weinig, maar ze zijn duur en het is een begin.”
Van der Laan vindt het belangrijk in gesprek te blijven. “Dit is de eerste bijeenkomst. We willen de situatie verbeteren, en hebben daarvoor ook uw mening nodig.”
De datum van de volgende bijeenkomst zal nader bekend worden gemaakt door de gemeente.