Het aantal elektrische personenauto’s nam met 43,8 procent het meest toe. Daarvan rijden er nu 2.361 rond. Hybride auto’s, die zowel op elektriciteit als benzine rijden, stegen met slechts 2 procent tot 3.873 stuks in totaal.
“De stijging van het elektrisch rijden komt onder andere doordat het aanbod steeds groter wordt”, zegt Doede Bardok. Hij is leidinggevende bij het project ‘Amsterdam Elektrisch’ van de gemeente Amsterdam. “Steeds meer grote automerken brengen elektrische auto’s op de markt. Die auto’s hebben minder bijtelling en dat is gunstig voor de burger.”
Bedrijfsauto’s
Ook het aantal elektrische bedrijfsauto’s in Amsterdam steeg, van 61 naar 96. De cijfers van Klimaatmonitor zijn gebaseerd op tellingen van Rijksdienst Wegverkeer (RDW). Volgens een woordvoerder van RDW is het aantal elektrische bedrijfsauto’s laag, omdat dit enkel de auto’s zijn die geregistreerd staan in Amsterdam. Het kan dus zijn dat er meer in de stad rondrijden, maar hier niet staan ingeschreven.
De toename van de elektrische bedrijfsauto’s heeft te maken met de subsidie die de gemeente geeft. Bardok: “De subsidie hebben we verdeeld onder de grote vervuilers, de zogenaamde veelrijders. Dit zijn bijvoorbeeld taxi’s en auto’s van bedrijven die de stad in- en uitrijden en veel kilometers maken. Zij vormen de belangrijkste groep om te verschonen.”
Ook in andere grote steden in Nederland nam het aantal elektrische auto’s toe. Zo steeg het aantal elektrische personenauto’s in Utrecht van 1.573 naar 1.798 en in Rotterdam van 852 naar 1.015. De grote steden werken ook samen met elkaar. Bardok: “We proberen onze kennis zoveel mogelijk te delen en eventuele problemen samen op te lossen.”
Oplaadpaal
Problemen ontstaan bijvoorbeeld rondom oplaadpalen, waarvan er in Amsterdam 1.195 zijn. “In nieuwbouw-complexen met een parkeergarage doet de Vereniging van Eigenaren vaak moeilijk over laadpalen”, zegt Bardok. “Zij hebben er niet altijd verstand van en denken dat iedereen moet meebetalen. Maar de kosten zijn voor degenen die elektrisch gaan rijden. Daarover moet duidelijkheid komen.”
Een ander probleem is dat gewone auto’s parkeren op de oplaadplekken.
Of het elektrisch rijden de benzineauto in de toekomst vervangt, is de vraag. Bardok: “Benzineauto’s worden ook schoner, dat is een winstpunt. We houden de ontwikkelingen in de gaten. Zo kijken we of vraag is naar laadpunten voor waterstofauto’s. Zodra er goedkopere en betere alternatieven zijn, gaan we daar op over.”