Het Oudekerksplein in hartje Amsterdam is hard op weg een “echte hipster hotspot” te worden. Veel jonge creatievelingen vestigen zich aan het plein op de Wallen. Een platenzaak, een radiostation en een arcadehal zijn slechts een greep uit het aanbod. “Het moet vriendelijker, minder shabby.”
“Look in the camera, please.” Een man met een camera hurkt, terwijl twee mannen voor hem poseren. Ze staan aan het begin van een nauwe steeg, onder een bord waar ‘No Sex’ op staat. Aan weerszijden van de mannen zijn ramen, omrand met rode tl-buizen. Een van de mannen haalt zijn hand door zijn lange, blonde haar. “Yes, perfect.” De ander stoot hem aan. “Sexy hoor”, zegt hij lachend.
Muziek op de Wallen
De poserende Orpheu de Jong (31) en Hugo van Heijningen (31) zijn de initiatiefnemers van Red Light Radio, een Amsterdams radiostation op de Wallen. Ze hebben vandaag een fotoshoot voor het mannenmodeblad CODE magazine. “Alleen het radiostation is zichtbaar van buiten”, legt de Jong uit. “Hier op de binnenplaats, aan het eind van de steeg zitten nog twee platenzaken, een expositieruimte, een opnamestudio en een fotografiestudio.” Om er te komen moet je aanbellen en dan gaat het hek open.
Drie jaar geleden begonnen de mannen met z’n tweeën hun radiostation. Nu zitten er dertig creatievelingen in het pand. “Wij huren het hele pand en iedereen huurt van ons”, vertelt de Jong. “Zo zitten hier nu ook het boekingskantoor Dekmantel en schoenenmerk Patta.” Beide mannen merken dat het Oudekerksplein de laatste tijd in opkomst is, zowel onder jonge initiatiefnemers als ‘hipsters’. “Voor de platenzaak Red Light Records komen mensen zelfs ingevlogen uit Japan en Amerika.”
Drie rondjes om de kerk
De platenzaak beslaat een kleine, rechthoekige ruimte in de hoek van de binnenplaats. Eigenaar Tako Reyenga (39) zit comfortabel achterover, omringd met vinyl in houten bakken. “Ik merk dat er steeds meer plekjes opkomen hier in de buurt.” Ook de verborgen platenzaak weten ze te vinden. “Mensen zeggen wel vaker dat ze drie rondjes om de kerk zijn gelopen, maar uiteindelijk vinden ze het.” Raar vindt Reyenga het niet, om een winkel te hebben tussen de prostituees.
Op de binnenplaats staat Jeugd van Tegenwoordig-rapper Pepijn Lanen, oftewel Faberyayo, te praten met Hugo. Lanen heeft in het pand een opnamestudio voor zijn eigen label No Emotions. “Het is wel goed dat deze plek niet zo bekend is”, zegt hij terwijl hij om zich heen kijkt. “Bij de platenzaak is in- en uitloop en verder is iedereen gewoon bezig met zijn eigen dingetje.” Een man met een racefiets aan de hand komt aangelopen. “Hé jongens, komen jullie vrijdag ook feesten bij Much to Much in OT301?”
Hipster hotspot
Buiten de muziek die uit de jukebox klinkt is het even verderop in café Quartier Putain rustig. Barista Noor (22) legt uit dat het café een idee was van Kees de Koning, oprichter van platenlabel TopNotch. “Het platenlabel zit hierboven en Kees wilde wel een café beginnen hier.” Volgens Noor is het café een echte hipster hotspot, wat goed is voor de buurt. “Het moet vriendelijker, minder shabby.”
Naast Quartier Putain zit ook een kinderdagverblijf. “Iedere ochtend rent een jongetje naar de jukebox toe, dat is grappig. Maar we bedienen ook prostituees en hun klanten; een interessante mix, zou je kunnen zeggen.” Gast Imre (24) is het met Noor eens. “Het is hier fijn Amsterdams en dit soort zaakjes halen jongeren naar de buurt.” Ze veegt haar rode pony weg voor haar ogen. “Ik zag net het kinderdagverblijf hiernaast en bedacht me: misschien hebben ze nog mensen nodig. Het lijkt me interessant om daar te werken.”
“Barcade”
Het nieuwste initiatief aan het plein is de Ton Ton Club, een ontwerpbureau, expositieruimte, arcadehal en bar ineen. “Eigenlijk is het een barcade”, zegt medeoprichter Sam van Doorn (23). “We proberen met deze mix uit te zoeken wat werkt en wat mensen interessant vinden. Het moet in ieder geval laagdrempelig zijn.” Sinds de opening van de Ton Ton Club vier maanden geleden trekt de plek al veel bekijks. “Er kwamen een tijdje veel stoners die een spelletje wilden spelen. Daar word je moe van.”
Twee toeristen komen binnenlopen en kopen een paar muntjes bij van Doorn, die ze vervolgens allemaal weer in de airhockey automaat stoppen in het midden van de ruimte. “We hebben ook kinderfeestjes hier. Dan drinken de ouders een biertje en rennen de kinderen hier rond.” Volgens van Doorn moet er een balans gevonden worden tussen arcadehal en galerie. Zo vond laatst de release van het I Love Fake magazine plaats in de Ton Ton Club. “Ja, toen stond de tent stampvol met hipsters.”